dc.contributor.author | Buli, Hanne Merethe Smørdal | |
dc.date.accessioned | 2014-10-06T10:30:33Z | |
dc.date.available | 2014-10-06T10:30:33Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/223152 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014 | nb_NO |
dc.description.abstract | Oppgavens tema er «Det humanistiske menneskesynet i skolen». Bakgrunnen for dette valget er den senere tids endringer i samfunnet og skolen. Det som tidligere ble betegnet som et industrisamfunn, betegnes nå som et kunnskapssamfunn. Offentlige tjenester blir i økende grad omtalt i økonomisk terminologi. I skolen snakkes det om konkurranse, kostnadseffektivitet og målinger. Det kommer for lite kunnskap ut i forhold til hvor store beløp som puttes inn. Kunnskap har blitt en økonomisk konkurransefaktor, det snakkes om kunnskapskapital. Det skaper grunn til bekymring med tanke på enhetsskolens framtid i Norge, samtidig som det kan stilles spørsmål ved om endringene får implikasjoner for skolens verdigrunnlag. Dersom så er tilfelle er det fare for at det også kan ha implikasjoner for det humanistiske menneskesynet i skolen.
Det handler om å belyse spørsmål knyttet til oppgavens tema, gjennom litteraturstudie. Oppgaven har sitt utgangspunkt i filosofisk antropologi, med en hermeneutisk tilnærming. Første del handler kort om idehistoriske røtter, knyttet til spørsmål om hva det humanistiske menneskesynet er. Dernest handler det om dannelsestenkningen i norsk skole, hvordan den har utviklet seg fra slutten av 1800 tallet, og hvordan det humanistiske menneskesynet kommer til uttrykk i skolen i dag. Denne tematikken belyses ytterligere ved hjelp av filosofi, der det stilles spørsmål om hva som er mest grunnleggende i forholdet mellom menneske og skolens. Videre handler det om endringer som følge av skolereformen Kunnskapsløftet og hvorvidt den har ført til et brudd med det humanistiske menneskesynet som verdigrunnlag i skolen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitet i Agder / University of Agder | nb_NO |
dc.subject | PED511 | nb_NO |
dc.title | Det humanistiske menneskesynet i skolen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 82 s. | nb_NO |