Browsing Scientific Publications in Education by Journals "Norsk pedagogisk tidsskrift"
Now showing items 1-7 of 7
-
Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Vi redegjør for forholdet mellom spesialpedagogikk og spesialundervisning, og beskriver det “pedagogiske dilemmaet” som uttrykkes i motsetningen mellom å skulle tilpasse opplæringen til enkeltelevens evner og forutsetninger, ... -
Fagenes krav og lovens bokstav : en kvantitativ undersøkelse av prøvenemndene på Agder
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Prøvenemndene har ansvaret for kvaliteten på lærlingens fag- og svenneprøve. De spiller dermed en meget viktig rolle i norsk utdanningssystem og yrkesliv. Det foreligger likevel lite forskningsbasert kunnskap om prøvenemndenes ... -
Forskningsbasert undervising som evidensbasert praksis?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen problematiserer begrepet ”forskningsbasert undervisning” og understreker at høyere utdanninger ved siden av å være basert på forskning også må trekke veksler på erfaringskunnskap. Med bakgrunn i evidensdebatten ... -
Fra teori til praksis - med Levende Historie. Erfaringer fra et tverrfaglig prosjekt som kobler sammen fag og praktisk-estetiske virkemidler i lærerstudenters øvingspraksis
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Målet med studien var å undersøke om bruk av praktisk-estetiske virkemidler i et felles prosjekt mellom ulike fag i lærerutdanningens øvingspraksis kunne bidra til å knytte teori og praksis nærmere hverandre for lærerstudenter. ... -
'Litt forskjell på hvordan folk tar ansvar, da': Veier til voksenhet i en pedagogisk kontekst
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Utvikling og vekst er forankret i samspill mellom individ og omgivelser. Overganger mellom ulike pedagogiske kontekster, slik som overgangen fra ungdomsskole til videregående, åpner for nye muligheter for elevers utvikling ... -
Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Rektorer opplever utfordringer i det å arbeide som faglig, pedagogisk og administrativt ansvarlig på skolen. Faglig, pedagogisk og administrativt hensyn kan fort komme i konflikt med hverandre og skape spenninger i rektors ... -
Skoledebatten på 1950-tallet : Fortsatt aktuell?
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Skoledebatten i Norge på 1950-tallet inneholdt mange av de samme temaene som debatten i dag. Skolens formål, differensieringsproblemet, skolens allmenndannende funksjon, synet på kunnskap og hvilken rolle skolen skal ha i ...