Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Hegghaug, Jon Terje (2023). Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag. Norsk pedagogisk tidsskrift, 107(1), 51-64. https://doi.org/10.18261/npt.107.1.6Abstract
Rektorer opplever utfordringer i det å arbeide som faglig, pedagogisk og administrativt ansvarlig på skolen. Faglig, pedagogisk og administrativt hensyn kan fort komme i konflikt med hverandre og skape spenninger i rektors arbeid. Denne artikkelen undersøker rektorenes opplevelse av å være leder på skolen, og hvordan de kan håndtere disse spenningene. For å komme så nære rektorene som mulig er det benyttet reflektive livsverdensintervjuer. Resultater i denne artikkelen støtter tidligere resultater i nordisk forskning om at administrative oppgaver tar fokus bort fra utviklingsoppgaver og at det er spenninger mellom ulike oppgaver i rektors arbeid. For å illustrere disse spenningene er det utarbeidet en samhandlingsmodell. Denne modellen kan fungere refleksivt for økt bevissthet rundt ledelse i skolen.
Description
Author's accepted manuscript