Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHegghaug, Jon Terje
dc.date.accessioned2023-05-25T12:42:15Z
dc.date.available2023-05-25T12:42:15Z
dc.date.created2023-03-01T10:18:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHegghaug, Jon Terje (2023). Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag. Norsk pedagogisk tidsskrift, 107(1), 51-64.en_US
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069022
dc.descriptionAuthor's accepted manuscripten_US
dc.description.abstractRektorer opplever utfordringer i det å arbeide som faglig, pedagogisk og administrativt ansvarlig på skolen. Faglig, pedagogisk og administrativt hensyn kan fort komme i konflikt med hverandre og skape spenninger i rektors arbeid. Denne artikkelen undersøker rektorenes opplevelse av å være leder på skolen, og hvordan de kan håndtere disse spenningene. For å komme så nære rektorene som mulig er det benyttet reflektive livsverdensintervjuer. Resultater i denne artikkelen støtter tidligere resultater i nordisk forskning om at administrative oppgaver tar fokus bort fra utviklingsoppgaver og at det er spenninger mellom ulike oppgaver i rektors arbeid. For å illustrere disse spenningene er det utarbeidet en samhandlingsmodell. Denne modellen kan fungere refleksivt for økt bevissthet rundt ledelse i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPedagogisk ledelseen_US
dc.subjectInstructional Leadershipen_US
dc.subjectAdministrasjonen_US
dc.subjectAdministrationen_US
dc.subjectSkoleledelseen_US
dc.subjectSchool managementen_US
dc.subjectRektors rolleen_US
dc.subjectHeadteacher's Roleen_US
dc.titleSamhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdagen_US
dc.title.alternativeInteraction model: Reflexiv leadership in the face of tensions in the school’s practical day to day handlingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Universitetsforlaget ASen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.source.pagenumber51-64en_US
dc.source.volume107en_US
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriften_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/npt.107.1.6
dc.identifier.cristin2130379
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal