Å se seg selv- og å se andre : trening av sosiale ferdigheter i teori og praksis, et terapiopplegg som utprøving av teorier om sosial ferdighetstrening
Abstract
Denne oppgaven beskriver et terapeutisk opplegg som er gjennomført i underkant av ett år,
temaet er trening av sosiale ferdigheter i teori og praksis. Målet med oppgaven var å prøve ut
en terapeutisk metode forankret i sosial læringsteori.
Teoridelen består av sosial læringsteori, hermeneutisk forståelse, erfaringsbasert læring,
kultur og sosial kompetanse/problematferd. Hensikten med teorien er å gi kompetanse til å
gjennomføre et terapeutisk opplegg der trening av sosiale ferdigheter er hensikten. Den
sosiale læringsteorien skrevet av Albert Bandura presenterer ulike teknikker som jeg brukte i
treningen. Den hermeneutiske forståelsen styrket meg som terapeut med det å kunne stille de
rette spørsmålene og se de ulike delene i et helhetlig perspektiv. Erfaringsbasert læring viser
seg i vår atferd hvem vi er og hvordan vi for eksempel løser vanskelige situasjoner. Den lærer
vi i vår oppvekst og hos dem som står oss nærmest. Kultur påvirker vår atferd og de
underbegrepene jeg presenterer innenfor kultur kan være en hjelp for å forstå hvem vi er og
hvilke sosiale koder som gjelder når.
Jeg presenterer ett tiltak som jeg har brukt en komponent av, det er Aggression Replacement
Traning (ART). Det er et kognitivt atferdsregulerende metode som inneholder tre
komponenter: sosial ferdighetstrening: (handlingskomponent), sinnemestring:
(følelsekomponent) og moralsk resonering (tanke- og verdikomponent). Jeg har brukt sosial
ferdighetstrening som er en handlingskomponent hos ART. Jeg har ikke gjennomført
treningen på samme måte som ART, men har skapt en egen måte å gjennomføre en slik
metode.
Terapiopplegget bestod av to gutter, meg som leder og trening av sosiale ferdigheter. Guttene,
det vil si informantene, valgte ut tre sosiale ferdigheter hver som de ville lære seg. Det var
viktig for meg at de underveis var motiverte og åpne for forandring for at det skulle bli noen
resultater. Jeg brukte fire teknikker: samtale, rollespill, refleksjon og observasjon for å
gjennomføre treningene av de sosiale ferdighetene de hadde valgt ut.
De resultatene jeg fikk er for så vidt ikke målbare, men jeg fikk noen indikatorer på at det var
noen gode forandringer som forhåpentligvis informantene kan ta med seg videre i sine liv full
av utfordringer.
Description
Masteroppgave i pedagogikk - Universitetet i Agder 2008