Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlfredsen, Kjersti Fosse
dc.date.accessioned2008-07-15T11:27:00Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139086
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk - Universitetet i Agder 2008en
dc.description.abstractDenne oppgaven beskriver et terapeutisk opplegg som er gjennomført i underkant av ett år, temaet er trening av sosiale ferdigheter i teori og praksis. Målet med oppgaven var å prøve ut en terapeutisk metode forankret i sosial læringsteori. Teoridelen består av sosial læringsteori, hermeneutisk forståelse, erfaringsbasert læring, kultur og sosial kompetanse/problematferd. Hensikten med teorien er å gi kompetanse til å gjennomføre et terapeutisk opplegg der trening av sosiale ferdigheter er hensikten. Den sosiale læringsteorien skrevet av Albert Bandura presenterer ulike teknikker som jeg brukte i treningen. Den hermeneutiske forståelsen styrket meg som terapeut med det å kunne stille de rette spørsmålene og se de ulike delene i et helhetlig perspektiv. Erfaringsbasert læring viser seg i vår atferd hvem vi er og hvordan vi for eksempel løser vanskelige situasjoner. Den lærer vi i vår oppvekst og hos dem som står oss nærmest. Kultur påvirker vår atferd og de underbegrepene jeg presenterer innenfor kultur kan være en hjelp for å forstå hvem vi er og hvilke sosiale koder som gjelder når. Jeg presenterer ett tiltak som jeg har brukt en komponent av, det er Aggression Replacement Traning (ART). Det er et kognitivt atferdsregulerende metode som inneholder tre komponenter: sosial ferdighetstrening: (handlingskomponent), sinnemestring: (følelsekomponent) og moralsk resonering (tanke- og verdikomponent). Jeg har brukt sosial ferdighetstrening som er en handlingskomponent hos ART. Jeg har ikke gjennomført treningen på samme måte som ART, men har skapt en egen måte å gjennomføre en slik metode. Terapiopplegget bestod av to gutter, meg som leder og trening av sosiale ferdigheter. Guttene, det vil si informantene, valgte ut tre sosiale ferdigheter hver som de ville lære seg. Det var viktig for meg at de underveis var motiverte og åpne for forandring for at det skulle bli noen resultater. Jeg brukte fire teknikker: samtale, rollespill, refleksjon og observasjon for å gjennomføre treningene av de sosiale ferdighetene de hadde valgt ut. De resultatene jeg fikk er for så vidt ikke målbare, men jeg fikk noen indikatorer på at det var noen gode forandringer som forhåpentligvis informantene kan ta med seg videre i sine liv full av utfordringer.en
dc.format.extent3815670 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen
dc.subject.classificationPED511
dc.titleÅ se seg selv- og å se andre : trening av sosiale ferdigheter i teori og praksis, et terapiopplegg som utprøving av teorier om sosial ferdighetstreningen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.source.pagenumber67 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel