Blar i Master's theses in Education på tittel
Viser treff 162-181 av 208
-
På eget ansvar?
(Master thesis, 2012) -
"De positive foreldrene sier unnskyld" : en kritisk studie av skole-hjemsamarbeid basert på delerav Michel Foucaults maktanalyse med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en kritisk studie av ”skole- hjemsamarbeid” basert på deler av Michel Foucaults maktanalyse, med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering. Dominant styring innebærer at A ... -
Pregnant, away from home. Maternal Health Care in Norway : Exploring migrant women's experiences of the maternal health care system in Norway
(Master thesis, 2021)This master thesis explores migrant women’s experiences with the maternal health care system in Norway, using a qualitative research strategy. It is based on interviews conducted with migrant women living in ... -
Psykisk helse på timeplanen : En kvalitativ studie av grunnskolelæreres synspunkter relatert til betydningen av å ta vare på barn og unges psykiske helse i skolen
(Master thesis, 2019)According to research, 15-20 % of today’s children and youths in Norway suffer from mental health problems whichhampers their everyday activities (Folkehelseinstituttet, 2016). Helsedirektoratet (2017) conclude that one ... -
Rådgiverrollen på ungdomsskolen En kvalitativ undersøkelse av rådgiver og ungdommers opplevelser og erfaringer med frafall, rådgivning, mestring, motivasjon og samarbeid
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Tidligere forskning har sett på hvordan forebygge mot frafall på videregående og tiltak og tilbud som skal settes inn der, men lite hvordan det jobbes forebyggende på ungdomsskolen. I tillegg finnes ... -
Remote working – a new tool for local and regional development
(Master thesis, 2021)Available from 01/07/2026 -
Reproduksjon av ulikheter, eller utdanningsrettferdighet
(Master thesis, 2023)Ideen om en skole for alle har sine røtter langt tilbake i tid (Telhaug, 1994; Solstad, 2004: Bjørnsrud & Nilsen, 2021). Fra og med L97, har det blitt vektlagt inkluderende opplæring som viktig for alle barns utvikling og ... -
Rollestyrt samarbeid? : En kvalitativ studie av hvordan ulike roller kan påvirke et samarbeid mellom barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk og barnehagen, fra BUP sitt perspektiv
(Master thesis, 2019)Tidligere forskningpå tverretatlig samarbeidhar i mindregrad fokusert på samarbeidetmellom barne-og ungdomspsykiatrisk poliklinikk(BUP)og barnehage. Fokuset har ligget på samarbeidmellom barnehage og foreldre, eller ... -
Samarbeid mellom skole og bedrift : Med særlig fokus på helseservicefagene i videregående skole
(Master thesis, 2019)Dette arbeidet handler om samarbeidet mellom skole og bedrift hovedsakelig i faget "Yrkesfaglig fordypning"på videregående skole. Det er helseservicefagene som er gjenstand for undersøkelser i denne omgang. Problemstillingen ... -
Sammenhengen mellom læringsmiljø, nærmiljø og tiltak : en intervjuundersøkelse i to skoler
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg de tre begrepene læringsmiljø, nærmiljø og tiltak. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer foretatt på to ulike skoler i samme kommune. Det er foretatt intervjuer av både lærere og rektorene ... -
Samregulering i skolen : En kvalitativ studie om læreres beskrivelser av emosjoner og deres rolle i elevenes emosjonelle selvregulering på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Emosjoner omringer oss i hverdagen, og spiller en betydningsfull rolle i vår utvikling og fungering i livet (Tetzchner, 2001). Det er derfor svært viktig at vi evner å regulere våre emosjoner i henhold til den sosiale ... -
Selvdannelsens vilkår i aktuell dannelsesteoretisk allmenndidaktikk : En teoretisk studie
(Master thesis, 2019)Det dannelsesteoretiske allmenndidaktiske feltet er opprinnelig en filosofisk og humanistisk disiplin (Willbergh, 2019) som er skapt med utgangspunkt i det som omtales som det pedagogiske paradoks. Det er definisjonen på ... -
Skolevegrings ståsted og hovedtendenser i Norge
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har det blitt forsket på skolevegrings ståsted i det norske samfunnet. Dette innebærer å forta undersøkelser på hva fenomenet dreier seg om. På samme tid har også statistikk fra de siste årene blitt ... -
Sosial kompetanse : om elevers konstruksjoner i relasjon til medelever og lærere
(Master thesis, 2007)Tema for denne masteroppgaven er sosial kompetanse. I de senere årene har sosial kompetanse vært viktig i den skolepolitiske debatten. Det er diskutert om sosial kompetanse bør være et eget fag i skolen, samt hvordan det ... -
Sosial læring i videregående skole : en kvalitativ undersøkelse av hva lærerne gjør når elevergjennom sine handlinger bryter med gjeldende normer og regler
(Master thesis, 2011)Gjennom kunnskapsløftet fikk vi nye, målstyrte læreplaner i alle fag, men den generelle delen av læreplanen fra 1997 ble stående med sin beskrivelse av menneskenes ulike sider og hvordan sosial og faglig læring skal gå ...