Browsing Master's theses in Education by Title
Now showing items 131-150 of 208
-
Kunsten å balansere : et studie av jenter i klasserommet
(Master thesis, 2009) -
Livskvalitet blant minoritetskvinner i Norge : Hvordan opplever minoritetskvinner i det norske samfunnet livskvalitet i lys av tilhørighet og sosial identitet
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et resultat av en interesse for minoritetskvinner i Norge og deres muligheter eller utfordringer i det norske samfunnet. I løpet av de siste årene har det kommet flere nasjonaliteter til Norge. Dette ... -
Lærerens danningsforståelse i undervisning med bærbar PC : en kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse i videregående skole
(Master thesis, 2011)IKT-satsning i skolen har vært stor de senere årene. I løpet av skoleåret 2009/2010 sørget Vest-Agder fylkeskommune for at alle elever i videregående skole fikk sin egen bærbare PC. Denne satsningen på teknologi har, ... -
Lærernes oppfatning av innagerende og utagerende atferdsvansker blant jenter : en kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)I dagens skole er det mange elever som strever med atferdsvansker og AD/HD problematikk. Lærerens jobb består blant annet av å hjelpe disse elevene på en best mulig måte. Nyere forskning antyder at jenter er en undervurdert ... -
Lærernes vurdering - et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende?
(Master thesis, 2012)Lærernes vurdering – et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende? er en kvalitativ studie av tre lærere om deres erfaring med vurdering av egen praksis. Jeg forstår lærernes vurdering av egen praksis som en ... -
#Makeadifference : A thesis exploring motivations and purpose for social media use within Norwegian Citizen Initiatives for Global Solidarity
(Master thesis, 2021)This thesis explores motivations and purpose for social media use within nine Norwegian Citizen Initiatives for Global Solidarity (CIGS). There is little research about these small development actors in Norway and especially ... -
«Man må jo kunne si ifra om produktet er bra eller dårlig liksom...» : En kvalitativ studie om studentmedvirkning i studier på universitetsnivå
(Master thesis, 2019)Prinsippet om studentmedvirkning er lovfestet i Lov om universiteter og høyskoler og nedfelt i ulike sentrale og lokale forskrifter. Dette viser at politikere og ledere mener at studenter bør ha medvirkning på saker i ... -
Medarbeidersamtalens funksjon i arbeidslivet : et læringsperspektiv
(Master thesis, 2007)Læring kan deles inn i to typer, hvor den ene er den læringen som foregår i sosiale sammenhenger når lærende kommuniserer med hverandre og den andre typen er den personlige læringen som foregår i det kognitive apparatet ... -
Meglernøytralitet : i hvilke situasjoner utfordres meglernøytraliteten?
(Master thesis, 2007)Oppgavens tema er konfliktløsning og megling som metode for å løse konflikter. Jeg har rettet søkelyset mot meglerrollen og utfordringer knyttet til megleren som nøytral tredjepart i en konflikt. Min problemstilling er: ... -
Mellom tallene : en fortolkende tilnærming til en surveyundersøkelse om detnasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS)
(Master thesis, 2008)Oppgaven tar utgangspunkt i en survey rettet mot lærere i videregående skole, gjennomført i forbindelse med en evaluering av Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS) som ble foretatt i 2006. Formålet med oppgaven ... -
«Men dere øver på det hjemme?» : realiseringen av det delte oppdragermandat: en fortolkende studie av kommunikativ praksis i barnehagens foreldresamtaler
(Master thesis, 2016)Det primære pedagogiske mandat, hovedansvaret for barnas oppdragelse, ligger hos foreldrene (Evenshaug & Hallen, 1997). Samtidig skal barnehagen i samarbeid med hjemmet «fremme læring og danning som grunnlag for allsidig ... -
Meningsskaping i endringsprosesser – et didaktisk bidrag
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til innsikt og forståelse omkring benyttelse av didaktikk innenfor organisasjoner. Dette gjøres ved å besvare oppgavens problemstilling: «Hvordan kan ledere legge til rette ... -
Mentor for nyutdannede allmennlærere- hvem får jobben?
(Master thesis, 2010)Med bakgrunn i hvordan enhetslederne beskrev og vurderte mentoroppgaven, mentorens egenskaper, utvelgelse av mentorer og det de hadde å tilby mentorer, var utgangspunktet for denne oppgaven å vurdere hva som ligger til ... -
Mestring er først og fremst en prosess : en kvalitativ undersøkelse av pedagogers forståelse av mestringsbegrepet og tilrettelegging for mestring i ulike pedagogiske kontekster
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan pedagoger konstruerer sin forståelse av mestring på tvers av ulike profesjonelle kontekster. Samtidig har det vært viktig å utforske hvordan deltakerne i undersøkelsen ... -
Motivasjon i lærlingtiden
(Master thesis, 2022)Dette studie har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan minoritetsspråklige lærlinger opplever egen motivasjon i lærlingtiden i lys av selvbestemmelsesteori. Studien inneholder opplevelser, erfaringer og ... -
Møter mellom brukere og profesjonelle : en analyse av hvilke forhold som kan bidra til å skape det gode profesjonelle møtet
(Master thesis, 2008)Behovet for å bli sett, møtt og respektert ser ut til å være et av de viktigste forhold som bidrar til å skape det gode profesjonelle møtet mellom en bruker og en hjelper. Dette kommer fram i undersøkelsen som er gjengitt ... -
"Nå er jeg ikke bare en boms, jeg er en boms med et formål" : Axel Honneths teori om anerkjennelse som motivasjon til selvrealisering blant hjemløse og sosialt utsatte
(Master thesis, 2012)This text is an ethnographic study of recognition as motivation to self-realization among the homeless and socially vulnerable. It is based on Axel Honneth's theory of recognition, where an interaction in the recognition ... -
”Når lyset i øynene deres slukker ned, da er motet borte” : en kvalitativ studie om grunnskolelæreres tilrettelegging for at elever som opplever spesifikke lesevansker skal lære å ta i bruk leseforståelsesstrategier
(Master thesis, 2016)Denne forskningsstudien tematiserer hvordan lærere i grunnskolen kan tilrettelegge for læring av leseforståelsesstrategier for elever som opplever spesifikke lesevansker. For å utvikle kunnskap om denne pedagogiske ...