Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 265-284 av 421
-
Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The metaverse has the potential to extend the physical world using augmented and virtual reality technologies allowing users to seamlessly interact within real and simulated environments using avatars and holograms. Virtual ... -
Mobbing – et forsøk på nye teoretiske perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article discusses the understanding of bullying and how it first appears as a phenomenon in early childhood. Empirical research on the social life of young children indicates a capacity for empathy that is independent ... -
Moments of Goodness: An Analysis of Ethical and Educational Dimensions of the Terror Attack on Utøya, Norway (July 22, 2011)
(Journal article; Peer reviewed, 2014)The analysis is based on some moral experiences taking place during a terrorist attack on the Norwegian Labor Party’s youth camp on the island of Utøya (outside of Oslo) July 22, 2011, where 69 young people were killed and ... -
Motivasjon i lærlingtiden
(Master thesis, 2022)Dette studie har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan minoritetsspråklige lærlinger opplever egen motivasjon i lærlingtiden i lys av selvbestemmelsesteori. Studien inneholder opplevelser, erfaringer og ... -
Møter mellom brukere og profesjonelle : en analyse av hvilke forhold som kan bidra til å skape det gode profesjonelle møtet
(Master thesis, 2008)Behovet for å bli sett, møtt og respektert ser ut til å være et av de viktigste forhold som bidrar til å skape det gode profesjonelle møtet mellom en bruker og en hjelper. Dette kommer fram i undersøkelsen som er gjengitt ... -
The Nature of Bullying in Higher Education: A Comparative Study of Students’ Experiences in Ghana and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study was twofold: (a) to identify the negative behaviors that constitute bullying in higher education as reported by students, and (b) to explore differences in student experiences in two markedly ... -
"Nå er jeg ikke bare en boms, jeg er en boms med et formål" : Axel Honneths teori om anerkjennelse som motivasjon til selvrealisering blant hjemløse og sosialt utsatte
(Master thesis, 2012)This text is an ethnographic study of recognition as motivation to self-realization among the homeless and socially vulnerable. It is based on Axel Honneth's theory of recognition, where an interaction in the recognition ... -
”Når lyset i øynene deres slukker ned, da er motet borte” : en kvalitativ studie om grunnskolelæreres tilrettelegging for at elever som opplever spesifikke lesevansker skal lære å ta i bruk leseforståelsesstrategier
(Master thesis, 2016)Denne forskningsstudien tematiserer hvordan lærere i grunnskolen kan tilrettelegge for læring av leseforståelsesstrategier for elever som opplever spesifikke lesevansker. For å utvikle kunnskap om denne pedagogiske ... -
Nesten alene: Artisten, økonomien og bransjen
(Chapter; Peer reviewed, 2022)This chapter explores the framework conditions under which Norwegian artists and managers work and discusses them against a backdrop of established theories on the effects of digitalization. The author’s ambition is to ... -
Nettbrett i kunst og håndverk – et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunst
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen undersøker jeg hvordan samtidskunstnerne Petra Cortright og Cory Arcangel bruker digitale medier i sine kunstneriske praksiser,og hvordan denne praksisen kan inspirere og utfordre kunst-og håndverksundervisning ... -
Norske lærere i møte med minoritetsforeldre : En kvalitativ studie av norske kontaktlæreres skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse med et fenomenologisk perspektiv som tar utgangspunkt i temaet skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan norske ... -
Norwegian paediatric habilitation centres judge their own competence on cerebral visual impairment as limited
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Aim: Cerebral visual impairment (CVI), a frequently occurring functional impairment in children with neurodevelopmental disorders, leads to communicative, social and academic challenges. In Norway, children with ... -
Nye læreres erfaringer med skolen som organisasjon
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
«Og så er det disse formelle kravene alt skal settes inn i og måles opp mot» En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere i ungdomsskolens synspunkter på vurderingsgrunnlaget i kroppsøvingsfaget etter revidering av læreplanen i 2012, med særlig fokus på innsats, fair play og bruk av testresultater.
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien er å belyse hvilke synspunkter kroppsøvingslærere i ungdomsskolen har på vurdering i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for undersøkelsen er at det i 2012 ble foretatt endringer i fagets læreplan ... -
Om å gripe og å begripe
(Master thesis, 2022)Innenfor restaurant- og matfagene er sensorikk et sentralt verktøy for å utvikle, tilberede og servere innbydende mat og drikke. Sensorikk er læren om hva vi kan oppleve med sansene våre (Rødbotten, 2015). Med Kunnskapsløftet ... -
Omorganisering i PP-tjenesten og arbeidsmotivasjon
(Master thesis, 2022)Hovedtema for denne mastergradavhandlingen er omorganisering i PP-tjenesten (PPT) og arbeidsmotivasjon. Formålet med studien er å oppnå kunnskap om individuelle erfaringer fra ansatte i PP-tjenesten Sør, som har stått midt ... -
On Teachers' Interpretations of Responsibility in a Norwegian Language Training Programme
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study aims to investigate how teachers carry out their professional responsibility in daily teaching. It is conducted at a school that offers language training programs for adult immigrants and refugees. The data is ... -
Online chat-support for bullying prevention and follow-up: an analysis of the characteristics of chat-users and their experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study was to examine data registered at an online bullying support chat-service over a three-year period to determine the characteristics of users and their experiences. The service was contacted 12,687 ...