Nettbrett i kunst og håndverk – et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunst
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Elmies-Vestergren, A. (2023). Nettbrett i kunst og håndverk – et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunst. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk, 16 (1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5207Abstract
I artikkelen undersøker jeg hvordan samtidskunstnerne Petra Cortright og Cory Arcangel bruker digitale medier i sine kunstneriske praksiser,og hvordan denne praksisen kan inspirere og utfordre kunst-og håndverksundervisning med nettbrett ienførsteklasse. Prosjektet er en del av min doktorgradsavhand-ling og dreier seg om fire workshoper rundt utforskende og skapende måter å bruke nettbrettet på som ble prøvd ut våren 2021. Didaktisk knytter prosjektet seg tilet sanselig didaktisk design. I sanselig didaktisk design utfordres tanken om at kunnskap er noe som allerede eksisterer og som elevene kan tilegne seg hvis læreren er god til å formidle. Istedenfor sees kunnskap og læring som noe som konstant skapes mellom menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Artikkelens metodologiske forankring hentes fra a/r/tografi, hvor forskeren ikke observerer utenfra, men er med på å drive forskningen videre gjennom en veksling mellom å utøve, forske og undervise/lære. I artikkelens analyse viser jeg hvordan møter med nettbrettet, med bakgrunn i samtidskunsten, kan være kroppslige, skapende og relasjonelle.