Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElmies-Vestergren, Anne
dc.date.accessioned2024-01-11T12:26:41Z
dc.date.available2024-01-11T12:26:41Z
dc.date.created2024-01-08T13:09:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationElmies-Vestergren, A. (2023). Nettbrett i kunst og håndverk – et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunst. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk, 16 (1).en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111107
dc.description.abstractI artikkelen undersøker jeg hvordan samtidskunstnerne Petra Cortright og Cory Arcangel bruker digitale medier i sine kunstneriske praksiser,og hvordan denne praksisen kan inspirere og utfordre kunst-og håndverksundervisning med nettbrett ienførsteklasse. Prosjektet er en del av min doktorgradsavhand-ling og dreier seg om fire workshoper rundt utforskende og skapende måter å bruke nettbrettet på som ble prøvd ut våren 2021. Didaktisk knytter prosjektet seg tilet sanselig didaktisk design. I sanselig didaktisk design utfordres tanken om at kunnskap er noe som allerede eksisterer og som elevene kan tilegne seg hvis læreren er god til å formidle. Istedenfor sees kunnskap og læring som noe som konstant skapes mellom menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Artikkelens metodologiske forankring hentes fra a/r/tografi, hvor forskeren ikke observerer utenfra, men er med på å drive forskningen videre gjennom en veksling mellom å utøve, forske og undervise/lære. I artikkelens analyse viser jeg hvordan møter med nettbrettet, med bakgrunn i samtidskunsten, kan være kroppslige, skapende og relasjonelle.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleNettbrett i kunst og håndverk – et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunsten_US
dc.title.alternativeNettbrett i kunst og håndverk – et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunsten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.5207
dc.identifier.cristin2222282
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal