Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 11-30 av 419
-
Analysing tensions faced by pre-service mathematics teachers engaging in digital fabrication.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article analyses tensions pre-service teachers faced during the last workshop of participation in a series of professional development workshops on digital fabrication for creating manipulatives for mathematics ... -
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ... -
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ... -
Anti-schoolness in context: the tension between the youth project and the qualifications project
(Journal article; Peer reviewed, 2011)In this ethnographic study conducted in two classrooms in Norway, grade nine (14-year-olds) in lower secondary school and the first year (16-year-olds) of upper secondary school, attention is drawn to how classroom culture ... -
Approaches to Learning Mathematics: Preliminary Evidence of a Concise, Valid, and Reliable Instrument
(Peer reviewed; Journal article, 2023)We assess students’ approaches to learning mathematics not only to predict students’ learning outcomes but also for its crucial utilities in the teaching and learning process. These utilities range from evaluating effective ... -
Are We Talking about the Same Thing? A Survey of Preschool Workers’ Attitudes and Beliefs about Bullying
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
ASK og læring En studie av hvordan en skole legger til rette for å sikre et forsvarlig utbytte av opplæringen for en elev som bruker ASK.
(Master thesis, 2015)Noen elever mangler helt eller delvis talespråk og har behov for det som kalles alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK). I 2012 ble retten til å få opplæring i egne kommunikasjonsformer og å få materiell tilpasset ... -
At lære med tilblivelser af grafisk notation i musik som iterativ intra-aktion
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artiklen tager afsæt i en jazz duo med to professionelle musikere – en pianist og artiklens forfatter på saxofon. Vi skaber musikken gennem improvisation i sammenfiltringer med grafisk notation, som jeg løbende ... -
«Å kutte navlestrengen». En nyutdannet lærers opplevelse av skolen som organisasjon gjennom sine to første år i yrket
(Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Barn som flytter : med fokus på tilknytning og identitetsutvikling
(Master thesis, 2007)I denne oppgaven har jeg ønsket å fokusere på barn som flytter. Mitt hovedanliggende har vært å finne ut om flytting gjør noe med individets evne til å knytte bånd til andre, både som barn og senere som voksen. Vil ... -
Barne- og ungdomsarbeiderlærlingers erfaringer fra barnehagen som læreplass
(Master thesis, 2023)Kvaliteten i norske barnehager blir ofte sett i sammenheng med personalets kompetanse, og satsning innen barnehagesektoren retter seg mot kompetanseheving. Fremover vil behovet for kvalifiserte barne- og ungdomsarbeidere ... -
Barnehagelærerens arbeid med pedagogisk ledelse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke pedagogisk ledelse og barnehagelærerens forståelse av pedagogisk ledelse i eget arbeid. Forskningsspørsmålet er: Hvordan forstår barnehagelærere pedagogisk ledelse i deres ... -
Barnehagelærerens danningsforståelse i møte med barns medvirkning : en kvalitativ studie av barnehagelærerens danningsforståelse
(Master thesis, 2014)Danning og medvirkning er sentrale begreper i barnehagen som er lovfestet i de politiske dokumentene. Det er begreper som sees på som gjensidige prosesser i barnehagen. Danning slik det er definert og redegjort for i ... -
Barnehagelærerens profesjonsidentitet
(Master thesis, 2022)Historisk sett har barnehagen hatt en uklar posisjon i det norske samfunnet. Det som startet som et tiltak for å motvirke fattigdom og for å få barn vekk fra gatene, er i dag blitt et universelt velferdsgode og tilbud til ... -
Barnehagen som en utviklende virksomhet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven skal jeg skrive om hva litteraturen sier om barnehagen som en utviklende virksomhet – som er dog oppgavens tematikk, fra da barnehagen ble etablert og utviklingen av disse til den dag i dag. Dette ... -
Barneskolelæreres erfaringer i arbeidet med å utvikle elevers emosjonelle kompetanse : En tematisk analyse av læreres erfaringer fra LINK-prosjektet med fokus på utvalgte verktøy og betydningen av trygghet
(Master thesis, 2019)Livsmestring er et at detverrfaglige temaer i fagfornyelsen i utarbeidingen av dennye læreplanen som kommer i 2020. I den forbindelse trekkes emosjonelle ferdigheter som ett av elementene som har stor betydning for ... -
Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen utforsker barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehagen og barnets hjem. På bakgrunn av en kartlegging av foreldres holdninger til barnehagens rolle når det gjelder 4–6-åringers skjermbruk, diskuteres ...