Browsing Department of Education by Title
Now showing items 368-387 of 410
-
The problems of ‘competence’ and alternatives from the Scandinavian perspective of Bildung
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
The relationship between teachers' work motivation and classroom goal orientation
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
The representation of reality in teaching: A 'mimetic didactic' perspective on examples in plenary talk
(Journal article; Peer reviewed, 2016) -
"The Second step program vs. the Be Together program" : a comparative analysis on the second step program and the pilot program Be Together
(Master thesis, 2012)Background. The Second Step program has been around since 2001. In 2011 a new program was introduced to a selective number of kindergartens in West and East Agder in the South of Norway, the Be Together program. The two ... -
Tid og rom for likestilling? : En kvalitativ studie av likestillingsarbeid sett i lys av barnehagens struktur
(Master thesis, 2017)Background and purpose of the project The purpose of this study has been to investigate whether structural factors in kindergarten can affect gender equality in the children's group. Status reports from the kindergarten ... -
Tilpasset opplæring og mestring i matematikkundervisningen : en kvalitativ studie av læreres tilpasningsvalg
(Master thesis, 2016)Formålet med studien er å undersøke hvordan matematikklærere i grunnskolen tilrettelegger for at elevene skal oppleve mestring i matematikkundervisningen. Studien har som mål å bidra med nye perspektiver på tilpasset ... -
Towards a legal standard? Human rights in Norwegian businesses : A case study on how cooperation between non-governmental organizations and business can push the government to implement a legal standard on business and human rights
(Master thesis, 2021)In 2011, the United Nations endorsed the UNGP principles developed by Harvard professor John Ruggie. The “protect, respect and remedy” framework has become an international standard for business conduct considering human ... -
Traumer og mestring En kvalitativ undersøkelse av tre lærere og en spesialpedagogs forståelse av traumeutsatte elever og mestring i skolen
(Master thesis, 2015)(Konfidensiell til/confidential until 01.07.2020) -
“Trembling Moments”: To develop methods for co-creating data with pupils in the kulturskole.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, the authors investigate making data with pupils in the kulturskole through the exploration of a performative paradigm. There seems to be a lack of knowledge concerning how the pupils see their place in and ... -
Den triadisk resiproke modell : motivasjonsfaktorer for frivillig arbeid
(Master thesis, 2011)Intensjonen med oppgaven var todelt hvorav den andre delen beror på den første. Den første delen bestod i å finne ulike motivasjonsfaktorer som ligger til grunn for å gjøre et vedvarende frivillig arbeid. Den andre delen ... -
"Tror du alt du leser?" : en kvalitativ studie av ungdommer tilknyttet barnevernsinstitusjoner og deres opplevelse av egen identitet i møte med media
(Master thesis, 2013)Samfunnets syn på ungdommer som har en tilknytning til barnevernsinstitusjoner har de siste årene fått en negativ vinkling. Samtidig har medieomtalene om den samme gruppen ungdommer fått begreper som barnevernsbarn og ... -
Truende situasjoner i barnehagen—en analyse inspirert av institusjonell etnografi
(Master thesis, 2021) -
Two perspectives on e-learning design: A synopsis of a U. S. and a European analysis
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article seeks to examine e-learning design arising from two educational traditions: the United States of America and Europe. The research question is: Broadly, what kinds of pedagogy, instructional design models, or ... -
Under vingen... Er beskyttelse en del av pedagogens rolle? : En kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler ordet beskyttelse (protection). Det er en kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk praksis. Prosjektet ble gjennomført i forbindelse ... -
Underveis, å lære norsk - en studie av opplevelsen av ulike strategier for norskopplæring
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven beskriver en studie som har som mål å kartlegge voksne innvandreres opplevelse av to ulike undervisningsformer ved språkopplæringen. Deltakerne mottar tradisjonell undervisning og en IKT støttet ... -
Undervisning med digitale verktøy, medier og ressurser - En kvalitativ intervjuundersøkelse om hva utvalgte lærere ved to norske barneskoler vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler undervisning med digitale, verktøy, medier og ressurser i barneskolen. Den undersøker hva utvalgte lærere fra småskole- og mellomtrinnet vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til ... -
Undervisning og vurdering anno 2016 : et elevperspektiv
(Master thesis, 2016)Prosjektets bakgrunn: Globalisering og internasjonale trender påvirker i økende grad Europas og Norges utdanningspolitiske avgjørelser i form av reformer og læreplaner. Vi lever i en tid med stadige endringer og dette ... -
Ungdom i et skjæringspunkt og yrkes- og utdanningsrådgivere i et minefelt : en kritisk diskursanalyse av hvordan rådgivere i ungdomsskolen forstår rådgiverrollen sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan yrkes – og utdanningsrådgivere i ungdomsskolen forstår egen rolle sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg. I tillegg ser jeg på hvordan ...