Browsing Faculty of Humanities and Education by Title
Now showing items 1630-1649 of 1760
-
Undervisning med digitale verktøy, medier og ressurser - En kvalitativ intervjuundersøkelse om hva utvalgte lærere ved to norske barneskoler vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til utvikling av elevers grunnleggende digitale ferdigheter
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler undervisning med digitale, verktøy, medier og ressurser i barneskolen. Den undersøker hva utvalgte lærere fra småskole- og mellomtrinnet vektlegger i sin undervisningspraksis i forhold til ... -
Undervisning med skjønnlitteratur og leselyst. Om sammenhengen mellom bruk av skjønnlitteratur i norskundervisning og opplevd leselyst hos elevene.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven forsøker å belyse spørsmålet om hvordan skjønnlitteratur brukes i norskundervisningen i en 6. klasse, og hvordan dette kan påvirke elevenes leselyst. For å gjøre dette har jeg gjennomført en kvalitativ ... -
Undervisning og vurdering anno 2016 : et elevperspektiv
(Master thesis, 2016)Prosjektets bakgrunn: Globalisering og internasjonale trender påvirker i økende grad Europas og Norges utdanningspolitiske avgjørelser i form av reformer og læreplaner. Vi lever i en tid med stadige endringer og dette ... -
Ung og urban- og i partnerskap : om lojalitet i den flytende modernitet
(Master thesis, 2010) -
Ungdom i endring i eit postkolonialt perspektiv
(Master thesis, 2023)Korleis blir fleirkulturell identitet framstilt i ungdomsromanen Alle Utlendinger har lukka gardiner. Eg har basert forskinga på postkolonial teori og teori om språk ut fra et didaktisk perspektiv. Eg har svart på korleis ... -
Ungdom i et skjæringspunkt og yrkes- og utdanningsrådgivere i et minefelt : en kritisk diskursanalyse av hvordan rådgivere i ungdomsskolen forstår rådgiverrollen sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan yrkes – og utdanningsrådgivere i ungdomsskolen forstår egen rolle sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg. I tillegg ser jeg på hvordan ... -
Ungdom i migrantmenigheter. En studie av forhandlinger om religion, etnisitet og kjønn.
(Doctoral thesis, 2019) -
Ungdom med atferdsproblemer- behandle eller gjemme bort?
(Master thesis, 2008)Multisystemisk behandling (MST) er et frivillig familiebasert tiltak innenfor Bufetat som er rettet mot ungdom som bor hjemme og har alvorlige atferdsvansker. Målgruppen er ungdom mellom 12-18 år. Metoden tar utgangspunkt ... -
Ungdommers forestillinger om, holdninger til og bruk av ulike skriftspråklige former i ulike teksttyper
(Master thesis, 2019)This thesis examines how youthsrelate tothe use of distinctiveforms of written language in different text types, and the following research question has been chosen: How do youthsrelate todistinctiveforms of written language ... -
Urban Space and Gender Performativity in Knut Hamsun's Hunger and Cora Sandel's Alberta and Freedom.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Abstract: In this article, I discuss the combination of city life and gender performativity in two Norwegian classics, Knut Hamsun’s Hunger (2016) [Sult, 1890] and Cora Sandel’s Alberta and Freedom (1984) [Alberte og ... -
The Use of History in Teaching American Politics in Norwegian Upper Secondary Schools
(Master thesis, 2021)This thesis examines how American politics is taught in upper secondary schools in Norway, with special attention on VG3 English Social Studies. The thesis investigates the connection between history and politics through ... -
Using Songs to Teach History, Culture, and Society in the English Classroom: Student and teacher experiences of using protest songs from the 1950s and 1950s to learn about the struggle for civil rights in the United States
(Master thesis, 2022)A wealth of research has been conducted on integrating music into the second language classroom, and most studies have shown that songs positively impact English language learning. Although the effectiveness of songs as ... -
Uskyldige gleder, farlige slutninger. Selvhat og fundamentalisme i Knut Hamsuns roman Den siste Glæde (1912)
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Utagerende atferd i skolen
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om utagerende atferd. Lærere står i mange utfordrende situasjoner som følge av denne typen atferd i skolen. Det samme gjør elevene det gjelder og deres medelever. Det er gjort mye forskning rundt ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven handler om hvordan samfunnsfaglærere opplever fagfornyelsens nye krav om bærekraftig utvikling i undervisningen. Oppgaven belyser utfordringer og muligheter og trekker frem muligheter for transformasjon hos ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige profesjon som lærer, ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige profesjon som lærer, særlig ... -
«ute av oss selv». Metafysikk, sanselighet og identitet i Stein Mehrens diktsamling Corona (1986)
(Peer reviewed; Journal article, 2021)