Utdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
Abstract
SammendragBærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven.Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidigeprofesjon som lærer, særlig med tanke på at det har blitt et overordnet tema i den nyeFagfornyelsen 2020. Skoleinstitusjonen er en sentral arena for å utvikle mennesker til å bli merbærekraftige, og vi ser at samfunnsfaget har fått en viktig rolle her. Oppgavens visjon har vært åbelyse hvilke muligheter og utfordringer dagens samfunnsfagslærere har i praktiseringen avtemaet. Oppgaven vil derfor se nærmere på hvordan lærernes kunnskap henger sammen medlæreres undervisningspraksis.
Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi har intervjuet seks ulike samfunnsfagslærere påfire forskjellige skoler på ungdomstrinnet. Vi valgte å ta i bruk en semistrukturert intervjuformved innsamlingen av vårt datamateriale for å oppnå en dypere forståelse for intervjuobjektenestanker, opplevelser, perspektiver og synspunkt for temaet. Denne måten å samle data på kan gigrunnlag for større troverdighet, til tross for et relativt lite utvalg.
Oppgavens teori har to hovedaspekter for å finne svar på våre underspørsmål og tolkeinformasjonen vi fikk fra våre informanter. Innenfor kategorien kunnskap og forståelse taroppgaven for seg blant annet Blewitt (2018) sine ulike forståelser av bærekraftig utvikling,Karen O`Brien (2018) sine transformasjonssfærer i tillegg til Lotz-Sisitka m.fl. (2015) sintransformative læring. Mens innenfor kategorien didaktikk trekker oppgaven frem blant annetJicklings & Wals (2008) sine dimisjoner av utdanning for bærekraftig utvikling, Sinnes &Straume (2017) sin forskning på utdanning for bærekraftig utvikling og tverrfaglig arbeid avKvamme & Sæther (2019).
Oppgavens sentrale funn viser at samfunnsfagslærernes kunnskap om bærekraftig utvikling ogutdanning for bærekraftig utvikling kan ha en sammenheng, altså at kunnskapen kan påvirkederes praktisering av temaet i undervisningen. Studien viser også at lærerne ønskerkompetanseheving for å bli tryggere i sin faglige utvikling og lærerprofesjon, og at ulikerammefaktorer som tid, sted og ressurser skaper både muligheter og utfordringer for planleggingog gjennomføringen av undervisningen.