Blar i Master's theses in Mathematics Education på tittel
Viser treff 84-103 av 158
-
Læringspotensial i en digital interaktiv matematikkundervisning : en analyse av læringspotensialet i geometriundervisningen på 8. trinn med utstrakt bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2016)The theme of this master thesis is learning potential in mathematical tasks designed for geometry teaching in GeoGebra in 8th grade. This thesis is written in connection to the project Digital interactive mathematics ... -
Matematikk i krisetid : matematikk og matematikere etter første verdenskrig, i mellomkrigstiden og under andre verdenskrig i Nederland
(Master thesis, 2013)We have provided new and partly unknown historical material on an important period of social, political and scientific development and change both in the Netherlands and internationally. We focused on the so far neglected ... -
Matematikk i yrkesutdanningen : En kasusstudie av sammenhengen mellom matematikkfaget og programfagene på yrkesutdanningen elektrofag
(Master thesis, 2013)The teaching of mathematics in vocational education programs in Norway is required to make connections with each student's professional practice and daily life. The aim of this study is to investigate the relationship ... -
Matematikklærere om programmering : En studie av læreres vurdering av hvordan materiell og innsikt fra super:bit skole kan være nyttig i egen undervisning
(Master thesis, 2020)The background of this master thesis is the new curriculum, where programming will be included in mathematics. The Norwegian Directorate for Education and Training has through the initiative of the “Den ... -
Matematikklærerstudenters matematiske ‘meanings’ om funksjonsbegrepet : En pilotstudie av hva instrumentet MMTsm avslører i forhold til norske matematikklærerstudenters matematiske ‘meanings’ om funksjonsbegrepet
(Master thesis, 2017)The theme for this master study is teacher students’ mathematical meanings about the function concept. Meanings are representations of cognitive schemes, which can be observed through the behavior of the person, for example ... -
Matematikklærerstudenters matematiske ‘meaning’ om endringsrate : En norsk pilotstudie om bruken av et instrument utviklet i USA designet for å utforske læreres matematiske ‘meanings’
(Master thesis, 2017)The theme for this masters dissertation is mathematics teacher education students’ mathematical meaning of rate of change. It is a pilot study that uses the research instrument Mathematical Meanings for Teaching secondary ... -
Matematikkundervisning i skolen - Grunnskolelærerstudenters egne erfaringer som elev i skolen
(Master thesis, 2015)The purpose of this study has been to gain some insight into how pre-service teachers experienced mathematics and the teaching of mathematics from school age up until they meet the subject in their formal education. In ... -
Matematisk ekvivalens i en femteklasse - en kasusstudie
(Master thesis, 2017)This master thesis is a study of a fifth-grade class and their understanding of mathematical equivalence and if their understanding affects how they solve algebraic word problems. Within their understanding of mathematical ... -
Matematisk modellering med moderne teknologi i videregående skole
(Master thesis, 2008)Denne oppgaven forsøker å svare på problemstillingen «Hvordan kan matematisk modellering formidles i videregående skole med hjelp av moderne teknologi?» To utfordringer lærere har i forbindelse med dette er at ... -
Mathematical interventions based around local bridges in Agder County : Design research on principles of accessible, realistic, and open mathematics tasks starting from authentic infrastructure objects
(Master thesis, 2019)Mange elever finner skolematematikken mystisk, og ikke veldig nyttig i sitt daglige liv. Med tanke på at utdanningssystemet eksisterer for å forberede sine elever for samfunnet - virker dette kontraintuitivt. Utdannings- ... -
Meningsfylte matematikkoppgaver? En casestudie fra ungdomsskoleelevers aktiviteter knyttet til algebra på en bedrift.
(Master thesis, 2015)"Meaningful mathematics tasks?" is a case study related to 9th grade in Norwegian lower secondary school that visited Returkraft, an energy recovery facility in Kristiansand. During a full day on this enterprise, they ... -
Minoritetsspråklige elever og matematikk : en komparativ studie av skriftlige tester på 9. og 11. trinn
(Master thesis, 2008)Oppgaven er en del av KUL -prosjektet Learning Communities in Mathematics (LCM). Åtte skoler og et team av didaktikere fra, den gang, Høgskolen i Agder har arbeidet sammen for å utvikle læring og undervisning i matematikk. ... -
«Minus og minus blir pluss, det er bare sånn» : En kasusstudie av elever på 8. trinn og deres forklaringer og arbeid med oppgaver om negative tall
(Master thesis, 2019)Thisthesis studiesnegative numbers and how students explain their ways of thinking and methods in working with these numbers. Through literature studies and a case study of secondary school students in the 8th grade, the ... -
Motivasjon i matematikk hos elever som benytter «Den Virtuelle Matematikkskolen» : en aksjonsforskning der målet er å heve motivasjonen i matematikk hos tre elever i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2016)The title of this study is “Motivation in mathematics among students using Den Virtuelle Matematikkskolen, translated The virtual school of mathematics. The goal of this study was to increase motivation in mathematics among ... -
Motivasjon ved bruk av digitale verktøy : Hvordan kan bruk av digitale verktøy påvirke motivasjonen til elevene i matematikk?
(Master thesis, 2017)The theme for this master study is motivation related to the use of digital tools. In this thesis, motivation is about what motives lie behind the pupils’ behaviour, and what influences the pupils to act a certain way The ... -
Multimedia for læring av tallsystemer : utvikling av programvare for læring av og om tallsystemer
(Master thesis, 2006)Oppgaven har en teoretisk forankring innenfor Piagets konstruktivisme, Vygotskys sosialkonstruktivisme, Dienes teori for læring av posisjonssystemet og Mayer & Morenos teori for læring med multimedia. Primært har jeg ... -
Nasjonal prøve i 1MX våren 2005 : et lærerperspektiv
(Master thesis, 2006)Oppgaven dreier seg om den nasjonale prøven i matematikk 1MX som ble gjennomført den 15. april 2005. Fokus er rettet mot de oppgavene i prøvesettet som hadde til hensikt å måle elevens kompetanse innenfor representasjoner, ... -
Newton og Leibniz´ arbeid med utviklingen av kalkulus sett i lys av dagens lærebøker : med spesiell vekt på hovedteoremet i kalkulus og regnemåter
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven har jeg arbeidet med den historiske kalkulusen til Newton og Leibniz og sammenliknet den med tilsvarende kapitler i norske lærebøker. Jeg har lagt spesielt vekt på måten hovedteoremet i kalkulus blir ... -
Nivådelt undervisningsopplegg i grunnkurs i matematikk for økonomistudenter : en undersøkelse
(Master thesis, 2008)Målet med denne masteroppgaven var å undersøke et nivådelt undervisningsopplegg i grunnkurs matematikk for økonomistudenter. Nivådelingen var basert på studentenes egne oppfatninger av hvor gode matematikk kunnskaper de ... -
Omvendt undervisning i matematikk : en studie av elevers oppfatning av undervisningsmetoden
(Master thesis, 2013)Many teachers want to try out different teaching methods to find the one that makes students learn best. In today's society we surround ourselves with technology most of the day and there are several teaching methods that ...