• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Mathematical Sciences
  • Master's theses in Mathematics Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Mathematical Sciences
  • Master's theses in Mathematics Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematisk modellering med moderne teknologi i videregående skole

Trondal, Jostein Solheim
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master_matdid_2008_trondal.pdf (788.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/138041
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Mathematics Education [158]
Abstract
Denne oppgaven forsøker å svare på problemstillingen «Hvordan kan matematisk

modellering formidles i videregående skole med hjelp av moderne

teknologi?» To utfordringer lærere har i forbindelse med dette er at kompetansemålene

(i læreplanen Kunnskapsløftet) som omhandler digital kompetanse

og matematisk modellering er vage og at den teknologiske utviklingen

stadig går raskere. Forskning på bruk av teknologi i matematikkundervisningen

har til nå ikke gitt oss noe teoretisk grunnleggende rammeverk for å

kunne si på generelt grunnlag hvordan slik undervisning bør gjennomføres.

En konsekvens av dette er at det er opp til lærere som leser denne oppgaven

å vurdere hvorvidt metodene som beskrives kan brukes i deres undervisning.

Oppgaven presenterer en prosessbeskrivelse av matematisk modellering der

stegene i prosessen både kan brukes til å gjennomføre undervisning, samt som

en normativ definisjon på elevers delkompetanser i matematisk modellering.

Siden denne måten å bruke matematikk på tar mye tid, argumenteres det for

en alternativ eksamensform i forhold til tradisjonelle prøver der elevene får

anledning til å bruke flere uker i stedet for noen timer. For å håndtere den

teknologiske utviklingen i en langsiktig planlegging av matematikkundervisningen,

foreslås det å fokusere på teknologiske prinsipper i motsetning til å

fokusere på spesifikke systemer som før eller siden blir utdatert. For å forstå

hvordan teknologi endrer samfunnets oppfatning av matematikk som begrep

er det nyttig å se hvordan dette har skjedd gjennom historien. Oppgaven

presenterer hvordan tre teknologiske prinsipper kan nyttes i undervisning

av matematisk modellering: CAS (Computer Algebra Systems), regneark og

filmkamera. Det vises eksempler på hvordan CAS kan brukes til å løse diverse

likninger og differensiallikninger symbolsk og numerisk. Det demonstreres

også hvordan regneark kan brukes til å løse differensiallikninger numerisk

vha Eulers metode. Rullefelt blir brukt for å tilrettelegge for større grad av

interaktivitet i utforsking av matematiske modeller i regneark. Det gjøres

greie for hvordan man kan filme eksperimenter og hente ut data om posisjon

og tid, med en analyse av hvordan man håndterer målefeil som bl.a.

perspektivforskyvning og tønneforvrengning. En kort undervisningsøkt om

modellering på fire timer blir presentert. Slutten av oppgaven består av en

rekke problemstillinger som kan løses vha metodene beskrevet i oppgaven.
Description
Masteroppgave i matematikkdidaktikk - Universitetet i Agder 2008
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit