dc.contributor.author | Trondal, Jostein Solheim | |
dc.date.accessioned | 2008-07-14T10:41:46Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/138041 | |
dc.description | Masteroppgave i matematikkdidaktikk - Universitetet i Agder 2008 | en |
dc.description.abstract | Denne oppgaven forsøker å svare på problemstillingen «Hvordan kan matematisk
modellering formidles i videregående skole med hjelp av moderne
teknologi?» To utfordringer lærere har i forbindelse med dette er at kompetansemålene
(i læreplanen Kunnskapsløftet) som omhandler digital kompetanse
og matematisk modellering er vage og at den teknologiske utviklingen
stadig går raskere. Forskning på bruk av teknologi i matematikkundervisningen
har til nå ikke gitt oss noe teoretisk grunnleggende rammeverk for å
kunne si på generelt grunnlag hvordan slik undervisning bør gjennomføres.
En konsekvens av dette er at det er opp til lærere som leser denne oppgaven
å vurdere hvorvidt metodene som beskrives kan brukes i deres undervisning.
Oppgaven presenterer en prosessbeskrivelse av matematisk modellering der
stegene i prosessen både kan brukes til å gjennomføre undervisning, samt som
en normativ definisjon på elevers delkompetanser i matematisk modellering.
Siden denne måten å bruke matematikk på tar mye tid, argumenteres det for
en alternativ eksamensform i forhold til tradisjonelle prøver der elevene får
anledning til å bruke flere uker i stedet for noen timer. For å håndtere den
teknologiske utviklingen i en langsiktig planlegging av matematikkundervisningen,
foreslås det å fokusere på teknologiske prinsipper i motsetning til å
fokusere på spesifikke systemer som før eller siden blir utdatert. For å forstå
hvordan teknologi endrer samfunnets oppfatning av matematikk som begrep
er det nyttig å se hvordan dette har skjedd gjennom historien. Oppgaven
presenterer hvordan tre teknologiske prinsipper kan nyttes i undervisning
av matematisk modellering: CAS (Computer Algebra Systems), regneark og
filmkamera. Det vises eksempler på hvordan CAS kan brukes til å løse diverse
likninger og differensiallikninger symbolsk og numerisk. Det demonstreres
også hvordan regneark kan brukes til å løse differensiallikninger numerisk
vha Eulers metode. Rullefelt blir brukt for å tilrettelegge for større grad av
interaktivitet i utforsking av matematiske modeller i regneark. Det gjøres
greie for hvordan man kan filme eksperimenter og hente ut data om posisjon
og tid, med en analyse av hvordan man håndterer målefeil som bl.a.
perspektivforskyvning og tønneforvrengning. En kort undervisningsøkt om
modellering på fire timer blir presentert. Slutten av oppgaven består av en
rekke problemstillinger som kan løses vha metodene beskrevet i oppgaven. | en |
dc.format.extent | 807080 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | en |
dc.subject.classification | MA500 | |
dc.subject.classification | MA502 | |
dc.title | Matematisk modellering med moderne teknologi i videregående skole | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en |
dc.source.pagenumber | 71 s. | en |