Multimedia for læring av tallsystemer : utvikling av programvare for læring av og om tallsystemer
Abstract
Oppgaven har en teoretisk forankring innenfor Piagets konstruktivisme, Vygotskys
sosialkonstruktivisme, Dienes teori for læring av posisjonssystemet og Mayer & Morenos
teori for læring med multimedia.
Primært har jeg brukt eksisterende teori som grunnlag for utvikling av pedagogisk
programvare for læring av tallsystemer. Denne programvaren er todelt. En del er en interaktiv
applett som er et utforskingsmiljø for posisjonssystemet. Den andre delen er en interaktiv
multimediepresentasjon som skal fungere som instruksjon om historiske tallsystemer og
posisjonssystemet. Programvaren er ikke ferdig utviklet ennå, da utviklingen tar mye tid.
Sekundært har det vært nødvendig å utsette appletten for læring av posisjonssystemet for en
referansegruppe som har gitt tilbakemelding på programvaren. Jeg vil senere prøve å forbedre
programvaren etter disse tilbakemeldingene, og har skrevet litt om hva som kan endres for å
forbedre denne. Siden programvaren ikke er grundig utprøvd i klasserommet ennå, vil det
være naturlig å undersøke programvarens effekt for læring i neste omgang.
Teori om læring ved bruk av multiple representasjonsformer og multimedia har vært sentralt i
oppgaven min. Jeg har brukt Howard Gardners teori om ”mangfoldige intelligenser” for å
begrunne at lærere bør spille på flere ulike informasjonskanaler for å nå best mulig fram til
flest elever. Validiteten i Gardners teori er omdiskutert, men jeg synes likevel han bringer
fram momenter man bør vurdere når man skal tilrettelegge undervisningen. Zoltan Dienes har
utviklet konkretiseringsmateriell for arbeid med posisjonssystemet. Det er blant annet dette
materiellet jeg har brukt som modell for appletten. Dienes mener at elever bør få utforske
posisjonssystemet i sin helhet, det vil si alle variable i konseptet bør varieres, grunntall, sifre
og eksponent. James J. Kaput har skrevet om bruk av IKT for læring. Han trekker fram at
interaktiv media er det rette hjem for variable. Det gir et dynamisk utforskingsmiljø som er et
tilskudd i konkretiseringsmulighetene for matematikklæring. Anna Kristjánsdóttir stiller
spørsmål ved bruken av laborativer i skolen. Hun presiserer viktigheten av at lærerne får
opplæring i hvordan de skal styre bruk av laborativer for å få best mulig læringseffekt. Mayer
& Moreno har forsket på læringseffekten ved bruk av multimedia. De har utarbeidet noen
prinsipper for mest mulig effektiv bruk av multimedia til læring. (Se kap. 3.3.4) Disse har jeg
forsøkt å ta hensyn til under utarbeidelsen av multimedieapplikasjonen for læring av
tallsystemer.
Jeg mener det er viktig å kjenne til historiske tallsystemer, tallenes historiske utvikling og
hvordan historisk utvikling og utvikling av tallsystemer har påvirket hverandre. Det er også
viktig å kjenne til noen tallsystemer som blir brukt i dag i ulike sammenhenger. Da tenker jeg
spesielt på det binære tallsystemet.
Det finnes etter hvert en del programvare for læring. Man skal være bevisst på hva man
ønsker å oppnå, hvilket læringssyn man ønsker programvaren skal støtte og hvordan man
bruker verktøyet som et supplement i læringsprosessen.
Av utviklingsverktøy har jeg brukt Java, Microsoft Frontpage og Macromedia Director. Valg
av utviklingsverktøy er blant annet basert på ønske om å tilgjengeliggjøre applikasjonen på
internett.
Description
Masteroppgave i matematikkdidaktikk 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Publisher
Høgskolen i AgderAgder University College