• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Mathematical Sciences
  • Master's theses in Mathematics Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Mathematical Sciences
  • Master's theses in Mathematics Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Multimedia for læring av tallsystemer : utvikling av programvare for læring av og om tallsystemer

Idland, Terje
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master_matdid_2006_idland.pdf (1.700Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138051
Utgivelsesdato
2006
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Mathematics Education [158]
Sammendrag
Oppgaven har en teoretisk forankring innenfor Piagets konstruktivisme, Vygotskys

sosialkonstruktivisme, Dienes teori for læring av posisjonssystemet og Mayer & Morenos

teori for læring med multimedia.

Primært har jeg brukt eksisterende teori som grunnlag for utvikling av pedagogisk

programvare for læring av tallsystemer. Denne programvaren er todelt. En del er en interaktiv

applett som er et utforskingsmiljø for posisjonssystemet. Den andre delen er en interaktiv

multimediepresentasjon som skal fungere som instruksjon om historiske tallsystemer og

posisjonssystemet. Programvaren er ikke ferdig utviklet ennå, da utviklingen tar mye tid.

Sekundært har det vært nødvendig å utsette appletten for læring av posisjonssystemet for en

referansegruppe som har gitt tilbakemelding på programvaren. Jeg vil senere prøve å forbedre

programvaren etter disse tilbakemeldingene, og har skrevet litt om hva som kan endres for å

forbedre denne. Siden programvaren ikke er grundig utprøvd i klasserommet ennå, vil det

være naturlig å undersøke programvarens effekt for læring i neste omgang.

Teori om læring ved bruk av multiple representasjonsformer og multimedia har vært sentralt i

oppgaven min. Jeg har brukt Howard Gardners teori om ”mangfoldige intelligenser” for å

begrunne at lærere bør spille på flere ulike informasjonskanaler for å nå best mulig fram til

flest elever. Validiteten i Gardners teori er omdiskutert, men jeg synes likevel han bringer

fram momenter man bør vurdere når man skal tilrettelegge undervisningen. Zoltan Dienes har

utviklet konkretiseringsmateriell for arbeid med posisjonssystemet. Det er blant annet dette

materiellet jeg har brukt som modell for appletten. Dienes mener at elever bør få utforske

posisjonssystemet i sin helhet, det vil si alle variable i konseptet bør varieres, grunntall, sifre

og eksponent. James J. Kaput har skrevet om bruk av IKT for læring. Han trekker fram at

interaktiv media er det rette hjem for variable. Det gir et dynamisk utforskingsmiljø som er et

tilskudd i konkretiseringsmulighetene for matematikklæring. Anna Kristjánsdóttir stiller

spørsmål ved bruken av laborativer i skolen. Hun presiserer viktigheten av at lærerne får

opplæring i hvordan de skal styre bruk av laborativer for å få best mulig læringseffekt. Mayer

& Moreno har forsket på læringseffekten ved bruk av multimedia. De har utarbeidet noen

prinsipper for mest mulig effektiv bruk av multimedia til læring. (Se kap. 3.3.4) Disse har jeg

forsøkt å ta hensyn til under utarbeidelsen av multimedieapplikasjonen for læring av

tallsystemer.

Jeg mener det er viktig å kjenne til historiske tallsystemer, tallenes historiske utvikling og

hvordan historisk utvikling og utvikling av tallsystemer har påvirket hverandre. Det er også

viktig å kjenne til noen tallsystemer som blir brukt i dag i ulike sammenhenger. Da tenker jeg

spesielt på det binære tallsystemet.

Det finnes etter hvert en del programvare for læring. Man skal være bevisst på hva man

ønsker å oppnå, hvilket læringssyn man ønsker programvaren skal støtte og hvordan man

bruker verktøyet som et supplement i læringsprosessen.

Av utviklingsverktøy har jeg brukt Java, Microsoft Frontpage og Macromedia Director. Valg

av utviklingsverktøy er blant annet basert på ønske om å tilgjengeliggjøre applikasjonen på

internett.
Beskrivelse
Masteroppgave i matematikkdidaktikk 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Utgiver
Høgskolen i Agder
Agder University College

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit