Produktprising i norsk industri : hvilke faktorer bestemmer valg av prisingsmetode
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135788Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg prisingspraksisen til den norske industrien - hvordan bedriftene går fram for å finne riktig prisingsmetode for sine produkter.
Hvordan priser de norske bedriftene produktene sine og hvilke faktorer spiller inn på valg av prisingsmetode?
Jeg utviklet en forskningsmodell med fem forskjellige faktorer som skulle undersøkes om kunne ha en sammenheng med valg av prisingsmetode. Ut av disse fem faktorene utarbeidet jeg syv hypoteser. Det ble utført en kvantitativ, empirisk undersøkelse som ble sendt ut på e-post til industribedrifter som er registrert i Brønnøysundregisteret. Undersøkelsen fikk 111 respondenter. For å analysere resultatene fra undersøkelsen benyttet jeg meg av programmene SurveyXact og SPSS. SurveyXact ble brukt for å gjøre resultatene mer oversiktlige ved bruk av diagrammer og krysstabeller. SPSS ble brukt for å analysere hypotesene for sammenhenger mellom prisingsmetode og de fem faktorene. To av syv hypoteser ble godkjent. Grunnet det lave antallet respondenter er hypotesene diskutert og tolket med skjønn og derfor godkjent sådan. De er også sammenliknet med en tidligere undersøkelse for å gi større troverdighet. Det viser seg at faktorene bransje og omsetningsstørrelse kan ha en sammenheng med valg av prisingsmetode. Resultatene viser samme trend som tidligere utførte undersøkelser på 80-, 90-, og 2000-tallet, noe som betyr at det fortsatt er selvkostmetoden og bidragsmetoden som dominerer som de mest brukte prisingsmetodene blant industribedriftene.
Avslutningsvis diskuterer jeg begrensningene som ble oppdaget for undersøkelsen og hvordan funnene i undersøkelsen kan brukes til videre forskning.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2012