Analyse av tildelingsmodeller brukt ved offentlige anskaffelser : på hvilken måte tilfredsstiller dagens tildelingsmodellerlovverket, og i hvor stor grad verdsetter modellene kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135686Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med offentlige innkjøp menes de anskaffelser av varer, tjenester, bygg og anlegg som foretas av
statlige, fylkeskommunale og kommunale instanser. Ettersom Norge er med i EØS må disse
virksomhetene følge et omfattende regelverk som regulerer hvordan slike anskaffelser skal
gjennomføres. Som hovedregel må offentlige organer forholde seg til EØS-avtalen og Lov om
offentlig anskaffelser med tilhørende forskrifter. Regelverket er i fokus gjennom hele
anskaffelsesprosessen og gjør seg gjeldende ved å kreve omfattende dokumentering, detaljer om
kunngjøringen, fastsetting av frister, informasjon om hvordan tilbyderne skal evalueres, og retten
til å klage.
Det finnes to måter det offentlige kan basere valg av leverandør på, enten kun basert på pris, eller
basert på den leverandør som gir oppdragsgiver best “value for money”. Sistnevnte metode har i
tillegg til pris et kvalitativt aspekt og det er denne typen tildelingsmodell vi har basert oppgaven
vår på. Mer spesifikt har vi valgt å belyse de evalueringsmodeller som brukes for å velge en
rådgivende organisasjon i prosjekteringsfasen i et prosjekt. Denne fasen er spesielt interessant
ettersom forskning viser at et lavt fokus på prosjekteringens kvalitet og omfang er korrelert med
et prosjekts fiasko. Vi har av den grunn valgt å fokusere på i hvilken grad aktuelle
tildelingsmodeller tar høyde for at en kompetent og erfaren rådgiver vil stille sterkest i en
anbudskonkurranse. På bakgrunn av dette utarbeidet vi følgende forskningsspørsmål:
På hvilken måte tilfredsstiller dagens tildelingsmodeller lovverket og i hvor stor grad
verdsetter modellene kompetanse?
For å svare på dette spørsmålet valgte vi følgende tilnærming: Lønnsstatistikk fra rådgivende
ingeniører i Norge (RIF) differensieres på utdanningsnivå og erfaringstid etter endt utdannelse. Jo
høyere formell grad og dess lenger erfaringstid, jo høyere lønn. Denne lønnen avspeiler hvilken
timerate den enkelte ingeniør kan tilby til en oppdragsgiver. Vi benyttet disse timeratene for å
prissette seks ulike ingeniørprofiler, der kombinasjonen av utdannelse og erfaringstid definerte
profilen til den enkelte. De seks profilene ble så presentert som tilbydere som kjempet mot
Side 10
hverandre i anbudskonkurranser. Fire ulike tildelingsmodeller ble brukt med den hensikt å
avgjøre hvilke(n) modell(er) som tok hensyn til kompetansefaktoren. Tallene ble bearbeidet og
simulert ved å bruke ulike funksjoner i Excel.
Tallgrunnlaget ga oss langt på vei svar på vårt forskningsspørsmål, men belyste også andre
mulige utfordringer ved bruk av slike modeller. Ved å se på hver modell isolert, fant vi at to av
modellene, lineær og forholdsmessig modell, begge kan være gjenstand for prissamarbeid og
annen form for manipulasjon. Lineær modell tar heller ikke særlig hensyn til kompetansefaktoren
og vi så at prisen ofte ble avgjørende for hvem som vant. Dette argumentet gjelder ikke i like
stor grad for forholdsmessig modell.
Av de to siste modellene, prosentvis påslag og ETP-modellen, belønnet ETP-modellen de mest
kompetente leverandørene mer enn ved bruk av prosentvis påslag. Til tross for at ETP-modellen
er mer ressurskrevende å utarbeide og behandle, oppfatter vi denne modellen som mest
hensiktsmessig i forhold til vår problemstilling og forskningsspørsmål. En interessant oppdagelse
var i tillegg at det ikke kun er valg av tildelingsmodell som er avgjørende for om lovverket
tilfredsstilles, men også hvordan man graderer og evaluerer de kvalitative komponentene.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011