dc.contributor.advisor | Hellang, Bente Velle | |
dc.contributor.author | Brinkeback, Bo Niklas Bauge | |
dc.date.accessioned | 2024-08-03T16:23:27Z | |
dc.date.available | 2024-08-03T16:23:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:222050468:50886240 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3144296 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven inneholder forskning på hvordan bildebøkene Kåre og Marimba hjelper til (2022) av Lantto & Kuhn og Ulf er uvel (2020) av Wexelsen og Kuhn kan være med på å fremme eller utvikle kritisk tenking til barn. Analysene av bildebøkene vil fokusere på bildets avløsning til verbalteksten og hvordan leseren gjennom denne avløsningen kan tolke handlingen på et dypere nivå. Med en slik åpenbaring som å forstå flertydigheten i bildebøkene, kan også leserens kritiske tenking kunne bli fremmet eller utviklet. Metodekapittelet vil vise til metodevalg, oppgavens videre struktur og begrunnelse og valg av materiale. Teoridelen i oppgaven vil så forekomme, med teori om bildeboka, dens komponenter og definisjoner av avløsning og flertydighet. I teoridelen vil Tone Birkeland og Maria Nikolajeva med begge sine mange bidrag til barnelitteraturen og bildeboka bli respektivt nevnt flere ganger. Analysen vil ta for seg de ulike funnene og virkemidlene brukt, for så å bli tatt opp senere i drøftingsdelen for å bli diskutert, sammenlignet og satt opp mot hverandre for så å bli konkludert i slutten.
Problemstillingen som vil være den røde tråden gjennom oppgaven er som følger:
Hvordan kan lesingen av bildebøkene Kåre og Marimba hjelper til (2022) og Ulf er uvel (2020) fremme eller utvikle barns kritiske tenking? | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Bildebøker og kritisk
En næranalyse av bildets avløsning av verbalteksten og flertydigheten i bildebøkene Kåre og Marimba hjelper til (2022) av Lantto & Kuhn og Ulf er uvel (2020) av Wexelsen & Kuhn. | |
dc.type | Master thesis | |