Show simple item record

dc.contributor.advisorErtzeid, Ingrid elisabeth
dc.contributor.authorMyklebust, Kaja
dc.date.accessioned2024-07-20T16:23:29Z
dc.date.available2024-07-20T16:23:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050468:37232735
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142566
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMitt masteroppgaveprosjekt utforsker innflytelsen av ulike skriveredskaper, nærmere bestemt blyant og tastatur, på rettskriving. Formålet er å analysere hvordan rettskrivingen påvirkes av valget mellom disse to verktøyene, samt å identifisere muligheter for forbedring. Studien tar sikte på å undersøke rettskrivingsmønstre, mulige feil og strategier for rettskriving under bruk av blyant og tastatur. Metodologien inkluderer intervjuer med to lærere, som gir innsikt i deres erfaringer og perspektiver knyttet til rettskriving i forbindelse med de to skriveredskapene. I tillegg har jeg gjennomført elevtekstanalyse der elever har skrevet lik tekst, bare halve har gjennomført med blyant, mens den andre har skrevet på tastatur. Denne tilnærmingen lar meg sammenligne og analysere rettskrivingsfeil og mønstre som oppstår i begge situasjonene. Forskningen min tar sikte på å avdekke mulige forskjeller i rettskrivingsferdigheter og utfordringer knyttet til blyant og tastatur. Jeg søker også å identifisere måter rettskrivingen kan forbedres på begge disse skriveverktøyene. Dette prosjektet vil gi innsikt i hvordan skriveverktøy påvirker rettskriving, og det kan ha implikasjoner for undervisningsmetoder og digitale ferdigheter i utdanningssammenheng.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBlyant eller tastatur på småtrinnet? Hvordan påvirkes rettskrivingen på småtrinnet av de ulike skriveredskapene?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record