Skulle hatt mer mangfold!
Abstract
Denne masteroppgaven setter søkelys på hvordan bildebøker kan bidra til å speile og synliggjøre familiemangfold i barnehagen. I barnehagens rammeplan står det at barnehagen skal «synliggjøre et mangfold i familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 10). Personalet i barnehagen har et viktig ansvar i arbeidet med å speile og synliggjøre alle barns familier, uansett familieform. Bildeboka er det vanligste bokmediet for barnehagebarn, og kan derfor være en god ressurs i dette arbeidet.
Funnene mine viser at barnehagelærere har god tilgang på bildebøker i barnehagene, men at innhold som skildrer familiemangfold er begrenset. Barnehagelærerne viser gode holdninger til ulike familiekonstellasjoner, men kunnskapen om hvordan dette kan synliggjøres er lav. Dette diskuteres i lys av teorier om speiling og synliggjøring av ulike familiesammensetninger og analyser av familiemangfold i bildebøker.