Show simple item record

dc.contributor.advisorBjorvand, Agnes-Margrethe
dc.contributor.authorMoseidjord, Camilla Delbekk
dc.date.accessioned2024-07-20T16:23:22Z
dc.date.available2024-07-20T16:23:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050025:129116079
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142563
dc.description.abstractDenne masteroppgaven setter søkelys på hvordan bildebøker kan bidra til å speile og synliggjøre familiemangfold i barnehagen. I barnehagens rammeplan står det at barnehagen skal «synliggjøre et mangfold i familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 10). Personalet i barnehagen har et viktig ansvar i arbeidet med å speile og synliggjøre alle barns familier, uansett familieform. Bildeboka er det vanligste bokmediet for barnehagebarn, og kan derfor være en god ressurs i dette arbeidet. Funnene mine viser at barnehagelærere har god tilgang på bildebøker i barnehagene, men at innhold som skildrer familiemangfold er begrenset. Barnehagelærerne viser gode holdninger til ulike familiekonstellasjoner, men kunnskapen om hvordan dette kan synliggjøres er lav. Dette diskuteres i lys av teorier om speiling og synliggjøring av ulike familiesammensetninger og analyser av familiemangfold i bildebøker.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSkulle hatt mer mangfold!
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record