dc.contributor.advisor | Bjorvand, Agnes-Margrethe | |
dc.contributor.author | Moseidjord, Camilla Delbekk | |
dc.date.accessioned | 2024-07-20T16:23:22Z | |
dc.date.available | 2024-07-20T16:23:22Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:222050025:129116079 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3142563 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven setter søkelys på hvordan bildebøker kan bidra til å speile og synliggjøre familiemangfold i barnehagen. I barnehagens rammeplan står det at barnehagen skal «synliggjøre et mangfold i familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 10). Personalet i barnehagen har et viktig ansvar i arbeidet med å speile og synliggjøre alle barns familier, uansett familieform. Bildeboka er det vanligste bokmediet for barnehagebarn, og kan derfor være en god ressurs i dette arbeidet.
Funnene mine viser at barnehagelærere har god tilgang på bildebøker i barnehagene, men at innhold som skildrer familiemangfold er begrenset. Barnehagelærerne viser gode holdninger til ulike familiekonstellasjoner, men kunnskapen om hvordan dette kan synliggjøres er lav. Dette diskuteres i lys av teorier om speiling og synliggjøring av ulike familiesammensetninger og analyser av familiemangfold i bildebøker. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Skulle hatt mer mangfold! | |
dc.type | Master thesis | |