Browsing Master's theses in Early Childhood Education and Care by Title
Now showing items 1-18 of 18
-
«At man har en kommunikasjon som kanskje er litt sånn der, eh, tøysete»
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med fokus på barnehagepersonalets kommunikasjon og dens påvirkning på trivsel og arbeidsmiljø. Formålet med oppgaven er å få større innsikt i hva slags kommunikasjon som er blant ... -
Barnehagens vegger som speil av pedagogisk verdier: En studie av plakater, tegninger og oppslag i barnehagen.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg utforsket hvordan pedagogiske verdier manifesteres visuelt i barnehagens læringsmiljø gjennom plakater, tegninger og andre visuelle oppslag. Studien, med tittelen "Barnehagens vegger som speil ... -
Barns motstand gjennom den siviliserende prosessen i barnehageinstitusjonene
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å se få et innblikk i hva slags føringer den siviliserende prosessen legger for barns muligheter for å yte motstand. Den tar utgangspunkt kvalitative studie. Metodene som er brukt er observasjoner ... -
Den latterlige kommunikasjonenes magnetisme En kvalitativ etnografisk underøkelse av hvilken rolle latter spiller for barnehagebarns sampill
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker betydningen av latteren sin rolle i barnehagebarns samspill. Empirien er samlet inn gjennom video- observasjoner av barns latter i en barnehage ved hjelp av kvalitativ og etnografisk metode. ... -
Den tverrfaglige symfoni: Samspillet mellom matematikk og musikk. En kvalitativ studie av barnehagelærers tverrfaglige arbeid med matematikk og musikk i barnehagen.
(Master thesis, 2023)Matematikk og musikk er to forskjellige fagfelt som barna får flere erfaringer med i løpet av deres tid i barnehagen. Forskning som dokumenterer hvordan barnehagelærere jobber tverrfaglig med matematikk og musikk finnes ... -
"[...] det er for ungene sin del vi er her, det er ikke på grunn av noen andre på en måte" En kvalitativ studie av barnehagelæreres faglige skjønnsutøvelse når ferdigprodusert materiell blir førende for det pedagogiske arbeidet med rammeplanens fagområder
(Master thesis, 2023)Sammendrag Forskningsprosjektet belyser barnehagelærerprofesjonens egne opplevelser og erfaringer rundt bruken av faglig skjønn i forbindelse med ferdigprodusert materiell i barnehagen, da spesielt rettet mot rammeplanens ... -
"Dette har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg sikkert" En kvalitativ undersøkelse av fem barnehagelæreres erfaringer om hvordan barns lek i natur kan være med å styrke livsmestring hos barn.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Livsmestringsbegrepet ble presentert for første gang i offentlige dokumenter av Ludvigsen-utvalget i NOU 2015:8 fremtidens skole (NOU 2015:8, s.49). Livsmestring ble først tatt i bruk i skolesammenheng, nærmere ... -
Elle, melle, deg fortelle! Hvilken forståelse av barns seksualitet skal gjelde?
(Master thesis, 2023)Våre oppfatninger og forståelser av barns seksualitet i barnehagen bærer som oftest preg av ulike diskurser. Med andre ord hvordan vi språklig forhandler våre ideer og forestillinger inn i en meningsutveksling og i samspill ... -
Fra barnehagelærerens synspunkt, relevant?
(Master thesis, 2022)Barn med særskilte behov er et utbredt tema i barnehagen. I denne oppgaven har jeg sett på hvilke tanker og erfaringer barnehagelærere har i arbeidet med barn med særskilte behov. Med å fremheve barnehagelærernes tanker ... -
Hvordan opplever barnehagelærerne bruken av kartleggingsverktøy i barnehagen? - En kvalitativ studie om kartleggingsverktøy i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven handler om hvordan barnehagelærere oppfatter bruken av kartleggingsverktøy i barnehagen, sett fra seks barnehagelærers ståsted. Oppgaven belyser hvilke kartleggingsverktøy barnehagelærerne bruker, og hvordan ... -
Jeg er her, jeg ser deg - en kvalitativ studie av barnehageansattes nonverbale relasjonsarbeid til de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2024)Målet med studien er å forsøke og forstå hvordan det nonverbale samspillet kommer til uttrykk i relasjonen mellom barnehageansatte og de yngste barna i barnehagen. Gjennom studien søkes svar på problemstillingen «Hvordan ... -
Livsmestringsbegrepet møter barnehagefeltet
(Master thesis, 2022)Livsmestring er et politisk dagsaktuelt tema innenfor skolesektoren og barnehagefeltet i Norge. De senere årene er det blitt forsket og skrevet artikler, bøker og dokumenter om hva dette begrepet innebærer, men hva er ... -
Samlingsstund – en arena for medvirkning for de yngste barna i barnehagen? -En masteroppgave om hvordan personalet i barnehagen legger til rette for de yngste barnas muligheter til medvirkning i samlingsstund.
(Master thesis, 2024)Temaet for dette masterprosjektet er: samlingsstund i barnehagen, en arena for medvirkning for de yngste barna? Formålet med masterprosjektet har vært å bidra med kunnskap om samlingsstund og medvirkning for de yngste barna ... -
Skal alle bare støpes i en form? En kvalitativ studie om barnehagelæreres forståelse av tidlig innsats og normalitet.
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Dette forskningsprosjektet har tatt for seg tidlig innsats og normalitet. Formålet med oppgaven har vært å belyse hvordan barnehage ansatte forstår tidlig innsats og hvordan arbeidet med tidlig innsats kan ha ... -
Skulle hatt mer mangfold!
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven setter søkelys på hvordan bildebøker kan bidra til å speile og synliggjøre familiemangfold i barnehagen. I barnehagens rammeplan står det at barnehagen skal «synliggjøre et mangfold i familieformer og ... -
Smilende kaniner og mestringsstrategier - Billedbogen som pædagogisk værktøj i børnehaven: En tværfaglig analyse af Linda Palm og Lisa Sollenbergs Roe seg ned
(Master thesis, 2022)Dette projekts hensigt har været at undersøge Linda Palm og Lisa Sollenbergs Vennebøker som både pædagogisk og litterært fænomen. Billedbøgerne er nemlig del af et større koncept, og opfordres til at blive brugt som ... -
Uendelig utvikling? Barnehagestyreren som leder i barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)En kvalitativ studie av barnehagestyrere sine opplevelser og erfaringer, om å lede utviklingsprosesser i barnehagen som en lærende organisasjon i tilknytning til Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling (Rekomp)