Livsmestringsbegrepet møter barnehagefeltet
Abstract
Livsmestring er et politisk dagsaktuelt tema innenfor skolesektoren og barnehagefeltet i Norge. De senere årene er det blitt forsket og skrevet artikler, bøker og dokumenter om hva dette begrepet innebærer, men hva er egentlig livsmestring for barn i barnehagealder? Hvor kommer livsmestringsbegrepet fra? Hvordan jobber barnehagelærere i Kristiansand med utgangspunkt i dette begrepet? Dette ønsker jeg å finne ut mer om. I denne oppgaven skal jeg sette livsmestringsbegrepet under lupen og se det i perspektiv fra internasjonalt til nasjonalt nivå, for så å ta det videre til kommunalt og lokalt nivå. Jeg skal vise til hvilken forskning som er lagt til grunn for at politikerne i Norge skal ta stilling til dette begrepet, samt hvilke politiske føringer i Norge som har satt livsmestring på den politiske dagsordenen i 2022. For å finne svar på dette skal jeg se på eksisterende stortingsmeldinger og andre styringsdokumenter fra regjeringen, samt Rammeplan for barnehagen. Jeg vil undersøke hvordan livsmestringsbegrepet kommer til uttrykk i disse planene og i relevant faglitteratur og et par sentrale teorier. Dette er en institusjonell etnografisk studie. Den kombineres av et fokusgruppeintervju og dokumentanalyser for å få en dypere forståelse av begrepet livsmestring og hva det innebærer for den pedagogiske praksisen til barnehagelærere i Kristiansand kommune.