Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugen, Tommy
dc.contributor.authorRasmussen, Lone
dc.contributor.authorSørensen, Kristoffer Haaldseid
dc.date.accessioned2024-07-19T16:23:40Z
dc.date.available2024-07-19T16:23:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:233856720:50838806
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142453
dc.description.abstractSammendrag Alle elever har rett på tilpasset opplæring uavhengig av forutsetninger. Elever med fysiske funksjonsnedsettelser har gjerne behov for tilrettelegging, og kroppsøvingsfaget har vist seg å være en spesielt utfordrende arena, der de kan utsettes for segregerende og ekskluderende praksiser. Læreren anses å være en sentral faktor for elevenes erfaringer i kroppsøvingsfaget. I denne studien undersøkte vi hvilke erfaringer kroppsøvingslærere har i møte med elever med fysiske funksjonsnedsettelser, for å forstå hvorfor slike praksiser skjer i kroppsøvingsfaget. Vi anvendte kvalitativ metode for å undersøke problemstillingen, og gjennomførte seks individuelle, semistrukturerte intervjuer av kroppsøvingslærere ved fem forskjellige barne- og ungdomsskoler. Dataen ble analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse. Det teoretiske grunnlaget i studien består av tidligere forskning og teori om diskurser, inkludering og lærerrollen. I studien vår kom en rekke rammefaktorer fram som avgjørende for å imøtekomme læreplanens intensjoner. Hvorvidt disse muliggjorde inkluderende kroppsøvingsundervisning, så ut til å kunne være prisgitt tilfeldighetene. Lærerens vilje og evne til å se muligheter i lys av rammefaktorene spilte samtidig en vesentlig rolle, sett i sammenheng med diskurser i denne studien. Lærerens diskurser hadde betydning for hvordan kroppsøvingsundervisningen ble tilpasset. Et argument for å gi eleven segregert undervisningsopplegg, var redselen for at tilpasningene skulle gå ut over «de andre» elevene. Det ble ansett som viktig at eleven deltok i det sosiale fellesskapet og fikk oppleve gevinsten av bevegelse. Disse to målene ble presentert som uforenelige for en elev med fysisk funksjonsnedsettelse. Nøkkelord: diskurs, funksjonshemning, fysiske funksjonsnedsettelser, kroppsøvingslæreren, rammefaktorer, tilpasset opplæring
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Jeg opplevde det så vanskelig at jeg etter hvert håpet eleven ikke kom": En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer med å tilpasse undervisningen til elever med fysiske funksjonsnedsettelser i den ordinære kroppsøvingsundervisningen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel