"Jeg opplevde det så vanskelig at jeg etter hvert håpet eleven ikke kom": En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer med å tilpasse undervisningen til elever med fysiske funksjonsnedsettelser i den ordinære kroppsøvingsundervisningen.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142453Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Alle elever har rett på tilpasset opplæring uavhengig av forutsetninger. Elever med fysiske funksjonsnedsettelser har gjerne behov for tilrettelegging, og kroppsøvingsfaget har vist seg å være en spesielt utfordrende arena, der de kan utsettes for segregerende og ekskluderende praksiser.
Læreren anses å være en sentral faktor for elevenes erfaringer i kroppsøvingsfaget. I denne studien undersøkte vi hvilke erfaringer kroppsøvingslærere har i møte med elever med fysiske funksjonsnedsettelser, for å forstå hvorfor slike praksiser skjer i kroppsøvingsfaget.
Vi anvendte kvalitativ metode for å undersøke problemstillingen, og gjennomførte seks individuelle, semistrukturerte intervjuer av kroppsøvingslærere ved fem forskjellige barne- og ungdomsskoler. Dataen ble analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse. Det teoretiske grunnlaget i studien består av tidligere forskning og teori om diskurser, inkludering og lærerrollen.
I studien vår kom en rekke rammefaktorer fram som avgjørende for å imøtekomme læreplanens intensjoner. Hvorvidt disse muliggjorde inkluderende kroppsøvingsundervisning, så ut til å kunne være prisgitt tilfeldighetene. Lærerens vilje og evne til å se muligheter i lys av rammefaktorene spilte samtidig en vesentlig rolle, sett i sammenheng med diskurser i denne studien.
Lærerens diskurser hadde betydning for hvordan kroppsøvingsundervisningen ble tilpasset. Et argument for å gi eleven segregert undervisningsopplegg, var redselen for at tilpasningene skulle gå ut over «de andre» elevene. Det ble ansett som viktig at eleven deltok i det sosiale fellesskapet og fikk oppleve gevinsten av bevegelse. Disse to målene ble presentert som uforenelige for en elev med fysisk funksjonsnedsettelse.
Nøkkelord: diskurs, funksjonshemning, fysiske funksjonsnedsettelser, kroppsøvingslæreren, rammefaktorer, tilpasset opplæring