Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorkildsen, Gjermund
dc.contributor.advisorWathne, Unni
dc.contributor.authorSørli, Eira Rosseland
dc.date.accessioned2024-07-19T16:23:30Z
dc.date.available2024-07-19T16:23:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229823593:48635052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142448
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke en lærers bruk av matematiske samtaler. Studien handler om en lærers bruk av samtaletrekk og spørsmålstyper for å invitere til elevdeltakelse i helklassesamtaler på andre trinn, og undersøker følgende forskningsspørsmål: 1. Hva karakteriserer en lærers bruk av spørsmålstyper i helklasseundervisning? 2. Hva karakteriserer en lærers bruk av samtaletrekk i helklasseundervisning? Studien inkluderer teori om matematiske samtaler, sosiokulturelle perspektiver på læring, samtaletrekk og spørsmålstyper. Gjennom observasjoner med lyd- og videoopptak over en treukersperiode av en lærers matematikkundervisning på andre trinn, ble det samlet inn data fra ti undervisningsøkter. To av disse øktene ble analysert ved hjelp av tematisk analyse for å besvare forskningsspørsmålene. Resultatene viser at de mest fremtredende samtaletrekkene læreren brukte var gjenta uten bekreftelse, tilføye og gjenta. Mens de mest fremtredende spørsmålstypene læreren benyttet var hva-spørsmål, ikke rom for svar-spørsmål og ja/nei-spørsmål var de mest fremtredende. Resultatene indikerer at læreren varierte sin bruk av samtaletrekk og spørsmålstyper, noe som bidro til å fremme elevdeltakelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElevdeltakelse gjennom matematiske samtaler på 2. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel