Inkludering av elever med matematikkvansker.
Abstract
Studiens formål er å belyse læreres erfaringer omkring inkludering av elever med matematikkvansker i den ordinære undervisningen. For å gjennomføre denne studien er tre matematikklærere blitt intervjuet omkring deres erfaringer med å inkludere elever med matematikkvansker. Deretter ble intervjuene strukturert gjennom en tematisk analyse som ble utgangspunktet for analysen av resultatene. Resultatene ble deretter diskutert opp i mot relevant teori for å svare på studiens forskningsspørsmål og problemstilling.
Studiens funn viser blant annet lærernes bekymring ovenfor elever som får undervisning i matematikk utenfor klasseromsfellesskapet. For elevene dette gjelder er ekskludering og en mindre sosial kompetanse to av konsekvensene som studien peker på. Videre viser studien spesialpedagogens «nye» rolle i skolen. Siden elever med matematikkvansker inkluderes i klasseromsfellesskapet oftere i dag enn tidligere blir det også mer å se til spesialpedagogene i klasserommene. Dette gjør at spesialpedagogen blant annet får et tettere samarbeid med lærer enn tidligere. Studien peker på eventulle positive sider ved et samarbeid mellom spesialpedagog og lærer. Dette vil kunne gi en større variasjon i undervisningen som gjør at det også blir bedre forhold for å inkludere elever med matematikkvansker.
Til slutt viser studien viktigheten av inkluderingskompetanse blant matematikklærere. En mer variert, virkelighetsnær og praktisk-rettet matematikk vil gi elever en større motivasjon innenfor matematikk. Denne motivasjonen vil videre gi et elevene et større engasjement.