Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFasting, Merete Lund
dc.contributor.advisorHeald Kjær, Ingirid Geirsdatter
dc.contributor.authorHolter, Kristian
dc.contributor.authorYstanes, Sander Birhanu
dc.date.accessioned2024-07-16T16:23:32Z
dc.date.available2024-07-16T16:23:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:237604432:98705986
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141575
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan leken blir ivaretatt i førsteklasse, der bakgrunnen er innføringen av lek i LK20. Vår problemstilling var: «Hvordan opplever førsteklassinger lek og hvordan oppfatter de lærerens roller i lek?» Vi benyttet oss av kvalitativ metode, med fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Vi benyttet observasjoner, og gjennomførte intervjuer med ti elever. Vi brukte to intervjumetoder: «walk and talk intervju», og at elevene selv fikk velge hvor de ønsket å bli intervjuet (Lund, 2021). Informantene ble tilfeldig utvalgt av de 14 som hadde fått godkjent samtykke. Vi benyttet tematisk analyse i henhold til Braun & Clarke (2006), for å sortere datamaterialet. Hovedfunnene våre viser at elevene hadde positive opplevelser med mengden lek i skolen, men erfarte sjeldent lek i undervisning. Lærerens kunnskap ble oppfattet som varierende, men elevene var hovedsakelig positive til veiledet lek. Lekens betydning for trivsel og sosial kompetanse var noe som ble tydelig fremhevet i funnene, hvor den frie leken var det som ble foretrukket. I avslutningen konkluderer vi med at lek er sentralt for barns trivsel og utvikling. Studien understreker behovet for at lærere integrerer lek aktivt i skolehverdagen, og tilrettelegger det slik at elevene opplever det som lek. Dette bidrar til å skape en rikere skolehverdag for elevene. Prosjektet vårt ble godkjent av både Sikt og FEK, og de etiske retningslinjene ble fulgt nøye for å sikre informantene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleIvaretakelsen av lek i skolen: Én kvalitativ studie av elevers opplevelser og erfaringer med lek i første klasse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel