Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAmdal, Irina Ivashenko
dc.contributor.authorBuvald, Lisa
dc.date.accessioned2024-07-16T16:23:29Z
dc.date.available2024-07-16T16:23:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:49907235
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141573
dc.description.abstractTemaet i denne masteroppgaven er klassemiljø. Bakgrunn for dette valget er mine antakelser om at klassemiljøet kan påvirke elevenes lærings- og utviklingsmuligheter enten positivt eller negativt. Videre kan tilrettelegging av et godt klassemiljø ansees som forebyggende i spesialpedagogikken, siden et godt klassemiljø kan redusere behovet for spesialpedagogisk støtte. Studien undersøker følgende problemstillingen: Hvilke erfaringer har kontaktlærere i barneskolen med å tilrettelegge for et godt klassemiljø? Resultatene i denne studien er basert på erfaringene til fire kontaktlærere som har deltatt i individuelle semistrukturerte intervjuer. Formålet med studien er å få kunnskap om kontaktlæreres erfaringer med å tilrettelegge for et godt klassemiljø, siden det er læreren som har det profesjonelle ansvaret for å utvikle et godt klassemiljø. I tillegg gir studien kunnskap om mulige utfordringer og bidrag kontaktlærere kan erfare når de tilrettelegger for et godt klassemiljø. Videre gir denne studien kunnskap om faktorer som kan påvirke klassemiljøets utvikling enten positivt eller negativt. Basert på studiens resultater blir følgende drøftet i denne masteroppgaven: klassemiljø som en kontinuerlig og dynamisk prosess, fire elementer som forutsetter et godt klassemiljø, hvordan utfordrende atferd og elevenes konflikter kan påvirke klassemiljøets utvikling, betydningen av foreldre og kontaktlærerens betydning for et godt klassemiljø.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleÅ tilrettelegge for et godt klassemiljø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel