Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Ingrid
dc.contributor.authorAndås, Iben Tomalie
dc.date.accessioned2024-07-16T16:23:28Z
dc.date.available2024-07-16T16:23:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:50144997
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141572
dc.description.abstractMålet med oppgaven er å undersøke læreres forståelse av elever som utsetter andre for mobbing, og hvilke tiltak de synes er hensiktsmessige i møte med disse elevene. Problemstilling: Hvordan forstår lærere elever som utsetter andre for mobbing, og hvilke tiltak synes de er hensiktsmessige i møte med disse elevene? Studien baserer seg på en kvalitativ metode, med bruk av semi-strukturert intervju. Utvalget består av tre informanter som er lærere på barneskolen. Formålet har vært å forstå informantenes livsverden, og dermed har jeg benyttet en fenomenologisk tilnærming. Samtidig erkjenner jeg at min egen forforståelse kan ha innvirkning i fortolkningen av informantenes perspektiver, og dermed har studien også en hermeneutisk tilnærming. Jeg har gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet. Datamaterialet er delt inn i to hovedkategorier: læreres forståelse av elever som utsetter andre for mobbing, og læreres syn på hensiktsmessige tiltak i møte med elever som utsetter andre for mobbing. Funnene er drøftet opp mot tidligere forskning og teori. Funnene fra informantene viser til en forståelse av mobbing rettet mot individet som utsetter andre for mobbing, samt hvordan mobbingen manifesterer seg i mer komplekse sosiale prosesser. Det er en betraktelig forskjell i informantenes definisjoner av mobbing og deres forståelse av eleven som utsetter andre for mobbing. Informantene viser til hensiktsmessige tiltak som både retter seg mot individet som utfører mobbingen og miljøet rundt denne eleven. Informantene viser en forståelse av eleven som utsetter andre for mobbing som retter seg mot individet som utfører mobbingen samt systemene rundt eleven. Dette resulterer i tiltak som retter seg mot både individet og systemene rundt vedkommende. På denne måten kan lærernes forståelse av eleven som utsetter andre for mobbing, ses i sammenheng med hvilke tiltak de synes er hensiktsmessige i møte med disse elevene. Resultatene viser en helhetlig forståelse av eleven som utsetter andre for mobbing, samt en helhetlig tilnærming til hensiktsmessige tiltak i møte med disse elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElever som utsetter andre for mobbing
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel