Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEklund, Gunilla
dc.contributor.authorHolte, Hilde Upsaker
dc.date.accessioned2024-07-16T16:23:26Z
dc.date.available2024-07-16T16:23:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:51743335
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141571
dc.description.abstractSammendrag Masteroppgaven belyser læreres opplevelser med skjermbruk i småskolen, og hvilken betydning dette har for elever med særskilte behov. Digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene, og har fått en stor plass i skolen. Elever trenger innførende kunnskap om digital teknologi, som skal støttes igjennom hele opplæringsløpet. Skjermbruk er et dagsaktuelt tema både på hjemmebane og i skolen. Vi bruker mye av tiden vår foran en skjerm, og dette er et særdeles interessant felt å se nærmere på. Formålet med oppgaven er å undersøke følgende problemstilling; «Hvordan opplever lærere i småskolen skjermbruk i undervisning, og hvilken betydning har dette for elever med særskilte behov?» Studien benytter seg av en kvalitativ forskningsmetode. Jeg har valgt å gjennomføre fem semistrukturerte intervjuer. Deltakerne ble intervjuet om ulike spørsmål knyttet til lærers opplevelser med skjermbruk i undervisning, og på hvilken måte de motiverte og tilpasset undervisningen for elever med særskilte behov. Hensikten med intervjuene var å få en dypere forståelse om skjermbruk, og læreres tanker og refleksjoner rundt tema. Oppgaven gir en dypere forståelse av skjermbruk i undervisning, og betydningen dette har for elever med særskilte behov. Elever med særskilte behov får ikke et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, og har krav på spesialundervisning. De kan fort bli ‘’glemt’’, eller ikke få den tilretteleggingen de har behov for. Resultatene viser at lærerne har positive opplevelser med skjermbruk i undervisning, og de opplever motiverte elever. Funnene viser at lærerne ikke opplever stor forskjell på elever med eller uten særskilte behov. Dermed motiveres de likt, og har i enkelte tilfeller like oppgaver som resten av klassen. Resultatet viser at lærerne ser på skjermen som et godt verktøy for elevene som strever, og snakker positivt om gode læringsapper. Lærerne opplever at de har grei kompetanse på digitale verktøy og funnene viser at kompetansen er svært betydningsfullt i arbeidet med tilrettelegging, motivasjon og opplevelser lærerne har med skjerm. I følge TPACK modellen, trenger lærerne tilstrekkelig med fagkunnskap, pedagogisk kunnskap og teknologisk kunnskap. Læreres kompetanse har innvirkning på implementeringen og bruken av digital teknologi. Mer kunnskap og kompetanse kan dermed ha stor betydning for elevene som har krav på spesialundervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSkjermbruk i skolen for elever med særskilte behov
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel