Show simple item record

dc.contributor.advisorOmarhaug, Kristoffer Heggelund
dc.contributor.authorEgeland, Kristine
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:44Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:50622234
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141012
dc.description.abstractModellering ble aktualisert i den norske læreplanen i 2020 gjennom kjerneelementet «modellering og anvendelser». I praksis og som lærervikar har jeg erfart at både lærere og elever opplever modellering som diffust og komplekst, og at det derfor har blitt nedprioritert i matematikkundervisningen. I denne studien har jeg valgt å forske på hvordan lærere uttrykker egen mestringstro knyttet til modellering. Dette ledet til følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg matematikklærere på ungdomstrinnet mestringstro i arbeidet med undervisning av modellering? Studien bygger på Xenofontos og Andrews (2020) sin studie hvor de forsket på læreres mestringstro knyttet til matematikk generelt. Med utgangspunkt i temaene Xenofontos og Andrews (2020, egen oversettelse) identifiserte i sin studie: 1) perspektiver på matematikkrelaterte tidligere erfaringer, 2) perspektiver på matematisk kompetanse, 3) perspektiver på realiseringen av en didaktisk visjon og 4) perspektiver på personlig motstandskraft i utfordrende matematiske situasjoner, har jeg utformet følgende tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke uttrykte oppfatninger har lærere av sin egen kompetanse innen modellering? 2. I hvilken grad uttrykker lærerne at de mestrer undervisning av modelleringsaktiviteter? 3. Hvordan, og til hvilken grad, beskriver lærerne at de har motstandskraft i utfordrende modelleringssituasjoner? Jeg gjennomførte semistrukturerte intervju med fem matematikklærere som jobber på ungdomstrinnet. Resultatene viser at lærerne erfarer å ha lite eller begrenset kompetanse i modellering. Samtlige informanter ga uttrykk for at de ikke hadde tidligere erfaringer med modellering og at de ikke hadde fått opplæring. Dette skapte usikkerhet knyttet til deres modelleringskompetanse, i tillegg til forhold rundt undervisning i modellering. Flere av informantene uttrykte likevel at de hadde tro på å mestre undervisning og utfordrende modelleringssituasjoner, men baserte det på erfaring som matematikklærer og opplevelse av å mestre nye situasjoner.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLæreres opplevde mestringstro knyttet til undervisning av modellering
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record