Show simple item record

dc.contributor.advisorLøvland, Anne
dc.contributor.authorSyvertsen, Jenny Egeland
dc.contributor.authorHægeland, Karen Emilie
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:40Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050331:46825434
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141009
dc.description.abstractFormålet med masterprosjektet er å belyse hvordan et utvalg lærere utvikler sin forståelse av kritisk tilnærming til tekst i arbeid med læringsverktøyet Kritisk tekstarbeid i klasserommet – en læringsressurs for lærere, og hvilke didaktiske vurderinger de gjør i etterkant av arbeidet. For å besvare problemstillingen bygger forskningsdesignet på ulike kvalitative fremgangsmåter; semistrukturerte intervju, analyse av læringsressursen, arbeidsmåter i læringsressursen og undervisningsplan. Læringsressursen bygger på tekstkritisk modell for å utvikle læreres arbeidsmåter med, og forståelse for, kritisk literacy. Komponentene kontekstualisering, tekstreaksjon, tekstanalyse, teksttolking, tekstskaping og kritisk tekstrefleksjon som inngår i ressursen, er bygget opp av tekstkritisk modell som fungerer som et stillas for å arbeide med oppgaver knyttet til ulike multimodale tekster. Læringsressursen legger til rette for arbeid med både den visuelle-, språklige- og multimodale teksten. Med dette grunnlaget kan lærere arbeide med hva som representeres i ulike tekster, hvilke interaksjoner det er og hvordan tekstene er bygd opp av ulike semiotiske ressurser. Læringsverktøyet modellerer arbeidsmåter for å utvikle elevenes ferdigheter i kritisk literacy, som vektlegges i norskfagets kjerneelementer om “kritisk tilnærming til tekst” (Utdanningsdirektoratet, 2019). Nøkkelord: CritLit-prosjektet, tekstkritisk modell, kritisk literacy, kritisk tilnærming til tekst, kvalitativ studie
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleArbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record