Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstrem, Ketil
dc.contributor.advisorStenqvist, Thomas Birkedal
dc.contributor.authorTørressen, Kristian
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:22Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:233856720:46969933
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140995
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFriluftsliv er sentral del av norsk kulturarv og vår nasjonale identitet. I den norske skole er friluftsliv en inkorporert del av kroppsøvingsfaget, hvor formålet er å gi elever forståelse for naturen og ulike praktiske ferdigheter. Undersøkelser viser til tross for dette at friluftsliv ikke får samme oppmerksomhet som læreplanen tilsier at faget skal (Moen et al., 2018). Samtidig eksisterer det begrenset empirisk forsking på hvordan friluftsliv erfares av elever og hva de lærer gjennom friluftslivsaktiviteter (Abelsen & Leirhaug, 2017). I denne studien undersøkes det hvordan elever på 7.trinn erfarer friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget, og hvordan elevene mener disse erfaringer innvirker på deres læring. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming. Gjennom semistrukturerte intervju og observasjon, ble data innsamlet fra 11 elever ved en skole i Sør-Norge. Utgangspunkt for analysen er Braun og Clarkes (2006) metode for tematisk analyse. Analysen av elevenes erfaringer vektlegger hvordan ulike friluftslivsaktiviteter kan fremme økt engasjement og dypere læring, i tråd med teorier fra Lev Vygotsky og John Dewey. Funnene indikerer at læring gjennom direkte erfaringer oppleves mer nyttige og engasjerende for elevene, enn tradisjonelle undervisningsmetoder. Elevene forteller om hvordan komplekse oppgaver kan løses gjennom samarbeid, og hvordan dette styrker egen læring. Sosial kompetanse og samarbeid er temaer som gjennomgående fremheves i tidligere forsking på elevers erfaringer med friluftslivsundervising (Abelsen & Leirhaug, 2017), og viktigheten av dette fremkommer også i denne studien. Nøkkelord: Friluftsliv, kroppsøving, erfaringer, elevperspektiv
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElevers erfaringer med naturen som klasserom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel