Elevers erfaringer med naturen som klasserom
Description
Full text not available
Abstract
Friluftsliv er sentral del av norsk kulturarv og vår nasjonale identitet. I den norske skole erfriluftsliv en inkorporert del av kroppsøvingsfaget, hvor formålet er å gi elever forståelse fornaturen og ulike praktiske ferdigheter. Undersøkelser viser til tross for dette at friluftsliv ikkefår samme oppmerksomhet som læreplanen tilsier at faget skal (Moen et al., 2018). Samtidigeksisterer det begrenset empirisk forsking på hvordan friluftsliv erfares av elever og hva delærer gjennom friluftslivsaktiviteter (Abelsen & Leirhaug, 2017). I denne studien undersøkesdet hvordan elever på 7.trinn erfarer friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget, oghvordan elevene mener disse erfaringer innvirker på deres læring.
Oppgaven har en kvalitativ tilnærming. Gjennom semistrukturerte intervju og observasjon,ble data innsamlet fra 11 elever ved en skole i Sør-Norge. Utgangspunkt for analysen er Braunog Clarkes (2006) metode for tematisk analyse. Analysen av elevenes erfaringer vektleggerhvordan ulike friluftslivsaktiviteter kan fremme økt engasjement og dypere læring, i tråd medteorier fra Lev Vygotsky og John Dewey.
Funnene indikerer at læring gjennom direkte erfaringer oppleves mer nyttige og engasjerendefor elevene, enn tradisjonelle undervisningsmetoder. Elevene forteller om hvordan komplekseoppgaver kan løses gjennom samarbeid, og hvordan dette styrker egen læring. Sosialkompetanse og samarbeid er temaer som gjennomgående fremheves i tidligere forsking påelevers erfaringer med friluftslivsundervising (Abelsen & Leirhaug, 2017), og viktigheten avdette fremkommer også i denne studien.
Nøkkelord: Friluftsliv, kroppsøving, erfaringer, elevperspektiv