dc.description.abstract | I denne masteroppgaven undersøkes hvilke typer matematikkoppgaver som
matematikklærere benytter i sin undervisning, og hvilke begrunnelser som påvirker disse
valgene. Dette er interessant å forske på da en stor del av matematikkundervisningen består
av arbeid med oppgaver, og det vil i stor grad påvirke elevenes læring.
Gjennom en flerkasusstudie har oppgaver hentet fra tre matematikklærere på
ungdomstrinnet blitt analysert, i tillegg til at lærerne er blitt intervjuet. Oppgavene har blitt
kategorisert med hensyn til hvilke kognitive krav de stiller til elevene (Smith & Stein,
1998), og hvilket læringsmiljø de inviterer til (Skovsmose, 1998). Resultatene fra
forskningsprosjektet viser at omtrent 18% av alle de innsamlede oppgavene stiller høye
kognitive krav til elevene, og omtrent 11% av matematikkoppgavene inviterer til et
undersøkelseslandskap. Undersøkelsen avslører også varierte begrunnelser blant lærerne.
Mens to av lærerne primært benytter lærebøker og vektlegger utvikling av grunnleggende
ferdigheter, henter den siste læreren inspirasjon fra internett for å skape undervisning som
engasjerer.
Forskningen gir en god innsikt i tre ulike matematikklæreres praksis av og tanker om valg
av matematikkoppgaver, og dette er verdifull kunnskap for både fremtidige og
praktiserende lærere. Forskningen bidrar til bevisstgjøring rundt valg av
matematikkoppgaver, og valgenes betydning for elevenes læring. | |