Matematikklæreres valg av og tanker om matematikkoppgaver
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes hvilke typer matematikkoppgaver sommatematikklærere benytter i sin undervisning, og hvilke begrunnelser som påvirker dissevalgene. Dette er interessant å forske på da en stor del av matematikkundervisningen bestårav arbeid med oppgaver, og det vil i stor grad påvirke elevenes læring.
Gjennom en flerkasusstudie har oppgaver hentet fra tre matematikklærere påungdomstrinnet blitt analysert, i tillegg til at lærerne er blitt intervjuet. Oppgavene har blittkategorisert med hensyn til hvilke kognitive krav de stiller til elevene (Smith & Stein,1998), og hvilket læringsmiljø de inviterer til (Skovsmose, 1998). Resultatene fraforskningsprosjektet viser at omtrent 18% av alle de innsamlede oppgavene stiller høyekognitive krav til elevene, og omtrent 11% av matematikkoppgavene inviterer til etundersøkelseslandskap. Undersøkelsen avslører også varierte begrunnelser blant lærerne.Mens to av lærerne primært benytter lærebøker og vektlegger utvikling av grunnleggendeferdigheter, henter den siste læreren inspirasjon fra internett for å skape undervisning somengasjerer.
Forskningen gir en god innsikt i tre ulike matematikklæreres praksis av og tanker om valgav matematikkoppgaver, og dette er verdifull kunnskap for både fremtidige ogpraktiserende lærere. Forskningen bidrar til bevisstgjøring rundt valg avmatematikkoppgaver, og valgenes betydning for elevenes læring.