Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOmarhaug, Kristoffer Heggelund
dc.contributor.authorFiske-Nygaard, Hedda
dc.contributor.authorReneflot, Rikke Elise
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:21Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:35166327
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140994
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes hvilke typer matematikkoppgaver som matematikklærere benytter i sin undervisning, og hvilke begrunnelser som påvirker disse valgene. Dette er interessant å forske på da en stor del av matematikkundervisningen består av arbeid med oppgaver, og det vil i stor grad påvirke elevenes læring. Gjennom en flerkasusstudie har oppgaver hentet fra tre matematikklærere på ungdomstrinnet blitt analysert, i tillegg til at lærerne er blitt intervjuet. Oppgavene har blitt kategorisert med hensyn til hvilke kognitive krav de stiller til elevene (Smith & Stein, 1998), og hvilket læringsmiljø de inviterer til (Skovsmose, 1998). Resultatene fra forskningsprosjektet viser at omtrent 18% av alle de innsamlede oppgavene stiller høye kognitive krav til elevene, og omtrent 11% av matematikkoppgavene inviterer til et undersøkelseslandskap. Undersøkelsen avslører også varierte begrunnelser blant lærerne. Mens to av lærerne primært benytter lærebøker og vektlegger utvikling av grunnleggende ferdigheter, henter den siste læreren inspirasjon fra internett for å skape undervisning som engasjerer. Forskningen gir en god innsikt i tre ulike matematikklæreres praksis av og tanker om valg av matematikkoppgaver, og dette er verdifull kunnskap for både fremtidige og praktiserende lærere. Forskningen bidrar til bevisstgjøring rundt valg av matematikkoppgaver, og valgenes betydning for elevenes læring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMatematikklæreres valg av og tanker om matematikkoppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel