Show simple item record

dc.contributor.advisorLaxdal, Aron Gauti
dc.contributor.authorRislaa, Jenny
dc.contributor.authorStubberud, Martine
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:16Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:237604432:49454889
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140990
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven undersøkte vi jenters mistrivsel i kroppsøving i sammenheng med bruk av ballidrett i undervisningen. Bakgrunnen for dette fokuset var at undervisningsinnholdet i dagens skole i stor grad domineres av ballidretter, samtidig som en større andel jenter enn gutter mistrives i faget. Vi undersøkte derfor følgende problemstilling: Hvordan påvirker bruk av ballspill i undervisningen jenters trivsel i kroppsøving? Det ble gjennomført en kvalitativ studie i form av individuelle semistrukturerte intervjuer. Utvalget var seks jenter fra to videregående skoler, hvorav alle på et tidspunkt gjennom skole- løpet hadde kjent på mistrivsel. Materialet fra intervjuene ble transkribert, analysert og fremstilt ved bruk av Braun og Clarkes tematiske analyse. Studiens teoretiske rammeverk var Deci og Ryans selvbestemmelsesteori. I resultat- og drøftingsdel ble særlig de tre psykologiske behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet anvendt, samt relevant tidligere forskning på områdene. Våre funn viste at jentene var kritiske til måten faget ble utøvd, spesielt den hyppige bruken av ballidrett. Informantene reagerte på hvordan ballidrettens dominans kunne bidra til en favorisering av gutters idrettslige ferdigheter, og hvordan dette hadde negative konsekvenser for det sosiale miljøet, både mellom kjønnene og mellom lærer og elev. Hovedsakelig indikerte vår studie at en ensformig undervisning med liten grad av med- bestemmelse, påvirket jentenes trivsel og motivasjon negativt. Et ball- og idrettsfokus i faget bidro til usikkerhet, liten grad av mestring og sosiale konflikter. Nøkkelord: jenter, ballidrett, mistrivsel, selvbestemmelsesteorien, autonomi, kompetanse, tilhørighet
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Jeg føler at gym er mest bygd opp for at guttene skal ha det gøy": en undersøkelse av jenter som mistrives i kroppsøving.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record