Minecraft Education Edition et undervisningsverktøy innenfor matematikkundervisningen En kvalitativ studie om bruken av Minecraft Education Edition innenfor matematikktemaene areal og omkrets.
Abstract
I løpet av de siste årene kan vi se at digitale hjelpemidler og digitale spill har blitt mer implementert i skolehverdagen, som for eksempel Minecraft Education som er det jeg skal fokusere på i denne masteroppgaven. Dette er en versjon av det populære spillet Minecraft som er skreddersydd for klasserommet og undervisningen. I min masteroppgave skal jeg undersøke på hvilken måte Minecraft Education Edition kan brukes som et undervisningsverktøy innenfor ulike matematiske temaer. I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i temaet areal og omkrets. Jeg har formulert følgende forskningsspørsmål til min masteroppgave:
1. Hvordan oppfatter elevene det å arbeide med matematikken gjennom MEE 2. Hvordan løser elevene oppgaver i MEE relatert til areal og omkrets, og hvordan reflekterer dette elevenes forståelse 3. I hvor stor grad klarer elevene å se sammenhenger mellom det de gjør i Minecraft til ting i hverdagen?
For å besvare forskningsspørsmålene har jeg benyttet en kvalitativ forskningsmetode, der jeg gjennom fire semsitrukturerte intervjuer med fire elever på et sjette trinn får et innblikk i deres tanker og refleksjoner rundt forskningsspørsmålene. Jeg anvender analyseverktøyet, tematisk analyse, og fra denne analysen utarbeidet jeg tre hovedkategorier: Oppgavene, Løsningsstrategi og Forståelse og Hverdagen. Minecraft Education Edition ser ut til å potensielt være et undervisningsverktøy til å brukes innenfor matematikken undervisning. Mine funn peker på at Minecraft Education Edition er med på å skape interesse blant elever, reflektere elevenes løsningsstrategier og forståelse, og få elevene til å danne en sammenheng mellom det de gjør i Minecraft Education Edition til hverdagen.