Hvordan jobber matematikklæreren for å legge til rette for problemløsning?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140985Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020, vier problemløsning stor plass og inkluderer det som ett av seks kjerneelementer. Denne studien har som formål å undersøke hvordan matematikklærere jobber for å legge til rette for problemløsning i klasserommet. For å belyse dette har jeg studert en matematikklærer på 6.trinn sitt arbeid med problemløsning.
Jeg har formulert følgende forskningsspørsmål:
1. Hvordan definerer en lærer på 6.trinn problemløsning og rollen til problemløsning i matematikkundervisningen?
2. Hva vektlegger læreren i planlegging og gjennomføring av undervisning der problemløsning inngår?
For å undersøke forskningsspørsmålene har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie. Jeg rekrutterte en erfaren matematikklærer på mellomtrinnet som informant for min studie, innhentet et planleggingsdokument for en undervisningstime som inkluderte problemløsning, observerte denne timen og gjennomførte deretter et semistrukturert intervju med matematikklæreren. Datamaterialet er analysert med en induktiv tilnærming gjennom en tematisk analyse.
Resultatene tyder på at læreren tilpasser problemløsningsoppgaven til klassen sitt nivå, og tester den ut på forhånd. Studien viser at læreren innleder timen med å engasjere elevene. Videre antyder resultatene at læreren har en aktiv veiledende rolle underveis i problemløsningstimen, og stiller elevene åpne spørsmål. Han fremmer elevenes frihet i valg av sitteplassering og ved mindre krav til arbeidsro. Læreren lar elevenes oppdagelser og utforskninger forme timen. Funn peker på at læreren vektlegger at elevene skal være strukturerte i arbeidet med problemløsning, og vektlegger mønstergjenkjenning. Funn viser at læreren skaper en rød tråd gjennom timen. Forskningsstudien indikerer at problemløsning krever mye av læreren, men likevel prioriteres. Funnene tyder på at læreren knytter problemløsning til modellering og virkelighetsnære utfordringer. Resultatene indikerer at læreren vektlegger å finne og lage gode problemløsningsoppgaver, men etterspør flere tilgjengelig oppgaver.