Fra LK06 til LK20: En analyse av representasjoner i geometrioppgaver
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140982Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan geometrioppgaver for 6. trinn i Gyldendal sitt læreverk Multi 2.utgave og Multi 3.utgave, tilpasset LK06 og LK20 er utformet, med spesielt fokus på representasjoner, utforskning og kontekst. Gjennom en dokumentanalyse av oppgavene, har vi som mål å undersøke hvordan endringene i læreplanene fra LK06 til LK20 har påvirket disse aspektene.
Våre funn viser at det er en generell likhet mellom læreverkene når det gjelder bruken av representasjoner, utforskning og kontekst. Likevel er det noen forskjeller: læreverket som følger LK20 viser en noe større variasjon i opprinnelige representasjonsformer og har en større spredning i naturlig tenkte konverteringer. Begge læreverkene har oppgaver som byr på potensial for bruk av ulike representasjoner, men det er ikke en markant forskjell i graden av utforskning som oppgavene legger opp til.
Når det gjelder utforskning, viser funnene at både LK06 og LK20 har et begrenset omfang av oppgaver som direkte oppfordrer til utforskning. Selv om LK20 har et eksplisitt fokus på utforskning i læreplanen, er dette ikke fullt ut reflektert i oppgavene. Det er heller ingen betydelig forskjell i bruken av kontekst mellom de to læreverkene, da begge i stor grad benytter rene matematiske kontekster.
Disse funnene belyser at mens LK20 har potensial til å forbedre undervisningen i geometri ved å inkludere mer varierte representasjoner, er det fortsatt behov for videreutvikling av oppgaver som virkelig fremmer utforskning og bruk av realistiske kontekster. Dette peker på behovet for videre forskning for å undersøke hvordan lærere implementerer disse endringene i praksis og hvilke utfordringer de møter. Gjennom denne studien bidrar vi til en bedre forståelse av hvordan læreplanendringer påvirker undervisningspraksis og elevers læringsutbytte i geometri.