Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjetil Damsgaard
dc.contributor.authorKverneland, Sigrid
dc.contributor.authorJensen, Ida Kristine Hagen
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:57Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:50157510
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140973
dc.description.abstractI studien vår gjennomfører vi en læreverksanalyse med fokus på forekomsten av resonnering i læreverket DragonBox Skole. Målet er å se på hvordan resonnering kommer frem i læreverket, både i lærerveiledningen og i oppgaver. Forskningsspørsmålet vi har satt for oppgaven er: Hvordan legger DragonBox Skole til rette for elevers resonnering på 4.trinn? Målet vårt for det valgte temaet er å se nærmere på Dragonbox Skole som en lærerressurs med et mer kritisk blikk. Ressursen er nokså ny, har mange gode omtaler og er lagt opp på en måte som legger til rette for at læreren kan følge en allerede planlagt 'undervisning rute'. Dette kan gjøre at man glemmer å stille seg kritisk til det som blir gjort og de mulighetene som byr seg i arbeidet med ressursen. Vi ønsker å se på hvordan DragonBox Skole legger opp til resonnering gjennom læreverket i seg selv, vi vektlegger ikke kontekst i vår oppgave. Dette er en kvalitativ dokumentanalyse hvor vi har analysert et utvalg av læreverket opp mot et egendefinert analytisk rammeverk. Rammeverket er basert på tidligere forskning rundt resonnering av Stylianides. Vi skiller mellom eksplisitt og implisitt resonnering og ser etter forekomsten av disse i vårt utvalg. Oppgaven legger seg tett opp mot teoriene til Rezat og Stässer om lærebokforskning hvor vi har kun valgt å fokusere på boken i seg selv. Våre resultater er at DragonBox Skole legger til rette for resonnering gjennom sitt læreverk hvor det både kommer frem aspekter av resonnering i muntlig samtale og i skriftlige oppgaver. Vi har sett at læreverket legger mest opp til eksplisitt resonnering hvor oppgaver eller spørsmål trigger direkte opp mot resonnering. Læreverket legger opp til en utforskende læring hvor elementer av samarbeid, samtale og ulike oppgaver blir vektlagt. DragonBox Skole lykkes med å skape et undrende klasserom ved at de legger opp til samtale hvor de spør “hvorfor” og videre fokuserer på løsningen til elevene. Til tross for at vi mener at læreverket legger opp til resonnering, ligger det et ansvar hos læreren. For å få mest mulig ut av lærerressursen må læreren være forberedt og satt godt inn i DragonBox-metoden for at resonnering skal skje.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleResonnering i DragonBox Skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel