Show simple item record

dc.contributor.advisorFidje, Anders Skarpeteig
dc.contributor.authorStraume, Ellen
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:46Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:49676295
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140965
dc.description.abstractEtter innføring av ny læreplan i 2020 (LK20) ble programmering en del av kompetansemålene på mellomtrinnet (5.-7.trinn). Samtidig kom algoritmisk tenkning (AT) inn i kjerneelementet utforsking og problemløsing (Kunnskapsdepartementet, 2019). For å kunne tilby et oppdatert læreverk i henhold til den nye læreplanen, publiserte Gyldendal blant annet Multi Fagrom i Skolestudio (Gyldendal, 2020). I denne studien undersøkes læremiddelets programmeringsoppgaver: hvor disse er plassert, hvilke arbeidsformer det legges for og hvilke elementer innenfor AT som inkluderes. Forskningsspørsmålet med tilhørendepunkter for oppgaven er: Hva karakteriserer programmeringsoppgavene i Multi Fagrom i Skolestudio på 5.-7. trinn? 1. Hvordan strukturerer læremiddelet programmeringsoppgavene? 2. Hvilke arbeidsformer legger læremiddelet opp til? 3. Hvilke begreper innenfor algoritmisk tenkning ber læremiddelet elevene arbeide med? Denne litteraturstudien benytter kvalitativ metode med kvantitative elementer. I analysen i studien benyttes rammeverk etter Charalambous et al. (2010) bestående av en horisontal og vertikal del for analyse av lærebøker. Den horisontale delen av rammeverket er tilpasset det digitale formatet. Gjennom den horisontale analysen gis det oversikt over læremiddelet og gjennom den vertikale analysen gis det innsikt i programmeringsoppgavene. I den horisontale analysen kartlegges oppbygningen til læremiddelet mens den vertikale analysen studerer innholdet i programmeringsoppgavene i læremiddelet. I den vertikale analysen benyttes to ulike rammeverk, og er inspirert av Bråting og Kilhamn (2022) sin studie av svenske lærebøker. Det første rammeverket i den vertikale analysen er basert på teori fra Benton et al. (2017). I denne delen av analysen studeres de pedagogiske arbeidsformene i Multi Fagrom. Formålet med det andre rammeverket er å analysere hvilke elementer fra AT som inngår i oppgavene. Det er utarbeidet med utgangspunkt i Utdanningsdirektoratet (2019) sin modell Den algoritmiske tenkeren, og er støttet av Csizmadia et al. (2015) sin definisjon på AT. Resultatene viser at oppgavene som inneholder programmering ligger i egne delkapittel adskilt fra andre matematiske tema. Læremiddelet inneholder alle arbeidsformene i det pedagogiske rammeverket. Noen av arbeidsformene er i nesten alle oppgavene, mens andre arbeidsformer er nesten helt fraværende. Læremiddelet inneholder også kjennetegn på alle elementer innenfor AT, med unntak av abstrahering.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAlgoritmisk tenkning og arbeidsformer i digitale læremiddel
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record