Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReinhardtsen, Jorunn
dc.contributor.advisorCarlsen, Martin
dc.contributor.authorHøyem, Pia Skogstad
dc.contributor.authorJansen, Ina Terese
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:36Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824902:101093344
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140957
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som endring av diskurs og er avhengig av deltagelse i denne, søker studien å beskrive elevers brøkdiskurs og rollen konkrete hjelpemidler spiller i diskursen. Bakgrunnen for studien er et ønske om å bedre utnytte elevenes eksisterende kunnskaper, og forbedre hvordan vi tar i bruk mulighetene som finnes i elevenes kommunikasjon. Studien er en kvalitativ, instrumentell casestudie som involverer to grupper med totalt ti elever i en undervisningsøkt om brøk. Som en del av ALGEBRA-prosjektet, utviklet av UiA, ble flere datainnsamlingsmetoder anvendt, inkludert videoobservasjon, transkribering av videomateriale, elevenes notater og en didaktisk oppleggsbeskrivelse. Kommognitiv diskursanalyse ble brukt for å bearbeide dataene, som viser hvordan deltakerne kommuniserer og konteksten deltakerne skaper seg imellom. Forskningsspørsmålet i denne studien er: Hvilke muligheter og utfordringer i læring av brøk oppstår når elever på 5. trinn deltar i et undervisningsopplegg med bruk av konkreter? Resultatene indikerer at bruk av konkreter i matematikkundervisning styrker elevenes evne til å koble nye objekter til kjent kunnskap, og skaper en felles referanseramme. Konkretene gjør matematiske objekter som brøker og likeverdighet mer håndgripelige, slik at elevene kan delta i den matematiske diskursen uten nødvendigvis å objektivisere disse. Til slutt så indikerte resultatene at bruk og tolkning av kommunikasjon med konkreter kunne føre til kommognitive konflikter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLæring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel